به سومار خوش آمدید

سومار در برزخ

   سومار ها له کو باخ وبوساند                                                                                                     به و تماشا که وه قورساند                                                                                                         زلف شورا بیو خرماد هاله کو                                                                                                     دی کسی ئه و گژ داریلد نیچو                                                                                                   شیپه و هاوار چه مد چوه پی هات                                                                                            تنیا نیشتندکس له دلی نات                                                                                                      له هیورم نیچو سام سوزاند                                                                                                        کولا گرتن له شانه ی شاند                                                                                                      دنگ بغ و بول په سیلد نیچی                                                                                                    شواند له دیشت بلکافی نیکی                                                                                                  نه کو نه کوتر نه مله وه ری                                                                                                        نه دیم دیمه ک شانگ وه سه ری                                                                                              نه که ل نه بزن به سه زوانی                                                                                                    نه تفنگ چی برنو له شانی                                                                                                     نه کونه منگه له ناو کلنانه و                                                                                                       ئاو ره شه نیکه ن وه ئیوارگانو                                                                                                     هه لو هه لو که ر سوار هاکو                                                                                                      دی که س ئه و کول اسب و ماین نیچو                                                                                          شو نشینی که ر شوارد نه مه ن                                                                                                یه گشتی راسه وه قصیه م نه خن                                                                                                                              

زندگی نامه شهید گرانقدر علی ستایش فر


                                                                                                           

                                            به نام خدا

                   زندگی نامه ی شهید علی ستایش فر

شهید علی ستایش فر در سال 1342در سومار روستای کله جوب دیده به جهان گشود .وی در خانواده ای فقیر ومتدین وپایبند به اعتقادات اسلامی با صعوبت وسختی تحصیلات خود را در مقطع ابتدایی به پایان رساند. با شروع جنگ تحمیلی در شهریور 1359 همراه با اعضای خانواده به ایوانغرب هجرت نمود و در کنار  تحصیلات خود در مقطع راهنمایی در شهرستان ایوان در ایام تعطیلات دوشاد وش پدرش جهت ارتزاق وکسب روزی حلال شبانه روز در تلاش وفعالیت بود. بنا به احساس دینی که به اسلام ومیهن عزیز خود داشت . در سال 1361 سلاح حراست از کیان اسلامی را به دست گرفت وبه خدمت مقدس سربازی اعزام شد.ایشان  در گردان 375پدافند آتشبار دوم لشکر 16 زرهی مشغول به خدمت گردید تا اینکه در خوزستان در جزیره ی مجنون به خیل عظیم شهدا پیوست. و جاودانه شد روحش شاد ویادش گرامی.

                      طلوعش شهر سومار غریب بود                                                    
                      غروبش شهر غم انگیز مجنون    


شهیدجمعه بیست و یکم مهر 1391 8:25
شهید چراخ ملک و ماوامه               (شهید  چراغ روشنی بخش سرزمین من ایران است)


خو ه ر شوکی هم خو ه ر ئاوامه         ( خورشید درخشان صبح و شامگاه من است)

شهید گیان خود وخیون رشیاگد          (شهید به جان و خون ریخته شده ات قسم)

گیان منال دل لید نناگد                      (به جان بچه هایت که از تو دل نبریدند)

خاک هر د پاد سورمگ چه ومه              (خاک قدمهایت را سرمه ی چشمانم می کنم )

یا حسین و ه تند لای لای خه ومه           (نام حسین برایم بهترین نغمه و آهنگ است)   

سنگر سنگریل پر بیونه له خیون              (سنگر از خون شما پر شده است)

الفرج تا سو لی سیون تا وو سیون             ( شما به امید فتح وپیروزی لحظه شماری می کردید)

دل له مال خو ه د له خیون خو ه  د ناید      (از دارایی و خون خودت گذشتید)

ویژه له ایران وه دشمن نیاید                  ( یک وجب از ایران را به دشمن ندادید)

ارا ئاو خاک واسلام دفا کید                 (شما برای آب وخاک اسلام دفاع نمودید)

فکر مال و گیان و زندگی نیه کید          (فکر مال ودارایی جان خودتان نبودید)

شهید قسم وه دین و ایماند               (به دین وایمانت قسم ای شهید)

وه تکبیر وتن بان زواند                       (به تکبیری که بر زبان جاری می نمودید)

قسم و نمازو تسبیه ده سد            (به نماز وتسبیح وسجاده ات قسم)

قسم وه خدا ی وه فریاد ره سد      (به خدایی که فریاد رستان بود سوگند)

تا دنیا دنیاس ایمه زنده یمن           ( تا دنیا هست وما زنده ایم) 

دل له قران و ایران نیه نیمن           (دست از قرآن وایران بر نمی داریم)   

 ناود افتخار ملک ایرانه                  (افتخار سرزمین ایران نام ویاد شماست)             

ایران حامی دین وقرآنه               ( ایران همواره حامی وپشتیبان  قرآن و دین است)

سومار تنها

من سومار ویرانم                   جزء خاک ایرانم

ملک فراوان دارم                    کوه وبیابان دارم

جنگ مرا ویرانم کرد               هم درب وداغانم کرد

کلا قصد جانم کرد                  بیرون مردمانم کرد

خیلی جا ویران بودند              جزئی از ایران بودند

حالا همه آبادند                   مردمش خوب وشادند

فقط من ونفت شهر             بی کسیم و در به در

هردو هنوز ویرانیم                آواز غم می خوانیم

نفت شهر نفتش نابه           چرا هنوز خرابه

داد می زنیم همصدا            نیست گوش شنوا 

نوشته شده توسط سیروس انصاری نیا  | لینک ثابت | یک نظر

شعر کردی (درد دل دار خرما) با معنی فارسی

شعر کردی (درددل دار خرما) با معنی فارسی

داره خرماگه ی پل پوو بریاگ              

( درخت خرمایی که شاخ وبرگ تو بریده شده است )
وه ده س دشمن له که مه ر شکیاگ

( بوسیله ی دشمن کمرت شکست )
داره فه قیره بی که سو بی ده نگ

( درخت فقیر تنها و بی صدا)
یادگاره گه ی هفت هیشت سال جنگ 

( یادگار هفت هشت ساله ی دوران جنگ )
ارا وه تنیا لیره وسایده 

(چرا تنها اینجا ایستاده ای)
لی ناو سوماره وه بی کس مایده 

( در داخل شهر سومار بی کس وتنها ماندی )
به و بنیش له لام تا اراد بیوشم 

( زبان حال درخت :بیا بشین تا برایت تعریف کنم )
بان سی ساله وه تنیا نیشم 

( بیش از سی سال است من تنها می نشینم )
دوس و رفیقیل له ریشگ کنیان 

( دوستان ورفقایم از ریشه کنده شدند )
بیچاره جور مه له ملکه تنیان 

( بیچاره ای مثل من در این ملک تنها هستم )
سالیل ساله لیره منمه 

( سالیان سال است که تنهایم )
جور غریبی وه گیان سنمه 

( زحمت غربت را با جان خریده ام )
هر چی چه و گل ده م له دورو وه ره 

( هر چه به اطرافم نگاه می کنم )
خوم تنیا زانم رنجم بی وه ره 

( تنها خودم می دانم چه بلایی به سرم آمده است )
اوسا چوار دورم باخ وبوسانیو

( آن زمان تمام اطرافم باغ وبوستان بود )
خرمام مرهم درد ودرمانیو 

( خرمای من برای درد ها درمان بود )
بی که سو تنیا دلم پر خه مه 

( بی کس وتنها شدم ودلم پر از غم است )
وه بی ره فیقیل روژم ماته مه 

( بی دوستان ورفقا روزم ماتم وسیاه است )

_______________________________________

تاریخ : ۷ / ۷ / ۱۳۹۱

شهید

شهید چراخ ملک و ماوامه               (شهید  چراغ روشنی بخش سرزمین من ایران است)


خو ه ر شوکی هم خو ه ر ئاوامه         ( خورشید درخشان صبح و شامگاه من است)

شهید گیان خود وخیون رشیاگد          (شهید به جان و خون ریخته شده ات قسم)

گیان منال دل لید نناگد                      (به جان بچه هایت که از تو دل نبریدند)

خاک هر د پاد سورمگ چه ومه              (خاک قدمهایت را سرمه ی چشمانم می کنم )

یا حسین و ه تند لای لای خه ومه           (نام حسین برایم بهترین نغمه و آهنگ است)   

سنگر سنگریل پر بیونه له خیون              (سنگر از خون شما پر شده است)

الفرج تا سو لی سیون تا وو سیون             ( شما به امید فتح وپیروزی لحظه شماری می کردید)

دل له مال خو ه د له خیون خو ه  د ناید      (از دارایی و خون خودت گذشتید)

ویژه له ایران وه دشمن نیاید                  ( یک وجب از ایران را به دشمن ندادید)

ارا ئاو خاک واسلام دفا کید                 (شما برای آب وخاک اسلام دفاع نمودید)

فکر مال و گیان و زندگی نیه کید          (فکر مال ودارایی جان خودتان نبودید)

شهید قسم وه دین و ایماند               (به دین وایمانت قسم ای شهید)

وه تکبیر وتن بان زواند                       (به تکبیری که بر زبان جاری می نمودید)

قسم و نمازو تسبیه ده سد            (به نماز وتسبیح وسجاده ات قسم)

قسم وه خدا ی وه فریاد ره سد      (به خدایی که فریاد رستان بود سوگند)

تا دنیا دنیاس ایمه زنده یمن           ( تا دنیا هست وما زنده ایم) 

دل له قران و ایران نیه نیمن           (دست از قرآن وایران بر نمی داریم)   

 ناود افتخار ملک ایرانه                  (افتخار سرزمین ایران نام ویاد شماست)             

ایران حامی دین وقرآنه               ( ایران همواره حامی وپشتیبان  قرآن و دین است)


برج شیطان در مکه و سایه شیطان بر کعبه

ابراج البیت نام هتلی مجلل در مکه، عربستان سعودی است. سازندگان ساختمان شرکت مجموعة بن لادن السعودیة (متعلق به خانواده اسامه بن لادن) است. معمار آن شرکت دار الهنداسه است. 

این هتل با 601 متر ارتفاع، بلندترین برج عربستان، و از نظر حجم (با ۱۵۰۰۰۰۰ مترمربع مساحت) بزرگترین ساختمان جهان خواهد بود. 

رقم دقیق هزینه شده برای ساختمان بنا مشخص نیست، اما گمان می‌رود بیش از ۳ میلیارد دلار آمریکا باشد. 

هتل در مجاور مسجد الحرام قرار دارد، و قابلیت جا دادن ۱۰۰۰۰۰ مهمان را دارد. 

به تصویر زیر نگاهی بیندازید !!!

[تصویر:  01465294262576156862.jpg]
این برج درست کنار کعبه در حال ساخت است آیا میدانید که این برج که ابراج البیت نام دارد قرار است چه کار کند ؟   منبع :مهدی موعود

مغز افراد مورد تنفر را چگونه می بیند

چنانچه انسان از شخصی متنفر باشد، مغز وی، فرد مورد نفرت را به گونه‌یی متفاوت می‌بیند. 
 
به گزارش ایسنا، نتایج مطالعه دانشمندان علوم اعصاب در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی حاکی از آن است که عاطفه می‌تواند بر ادراک و احساس تاثیر بگذارد. 
 
هنگامی که شخص به فردی دیگر نگاه می‌کند، رویدادی به نام «انعکاس در مغز»، رخ می‌دهد که طی آن عصب‌ها توسط آن‌چه چشمان فرد نظاره‌گر با نگاه کردن به شخص دیگری می‌بیند، فعال می‌شوند. 
 
مطالعات پیشین نشان داده بودند که مشخصه‌های فیزیکی از جمله نژاد یا شباهت به خود، می‌تواند بر شیوه رفتاری اعصاب اثر بگذارد. 
 
پژوهش اخیر نیز با در اختیار داشتن گروهی از مردان که دیگران را نظاره می‌کردند و گروهی دیگر که مورد مشاهده بودند، صورت گرفت. 
 
افراد مورد مشاهده نیز به دو دسته مورد نفرت و دوست‌داشتنی از نظر افراد مورد مطالعه تقسیم شدند. 
 
نتایج نشان داد: مشاهده کسانی که که مورد تنفر افراد مورد مطالعه بودند، موجب بروز یک فعالیت با الگوی متفاوت در مغز شد و این اتفاق زمانی رخ می‌داد که افراد مورد تنفر حرکت می‌کردند. 
 
به گفته افراد مورد مطالعه، کسانی که مورد تنفر بودند، به نظر آهسته‌تر حرکت می‌کردند. 
 
نتایج این پژوهش در مجله PLoS One انتشار یافت 

درختان خرما در سومار

 

گوسفندی عجیب با سری وارونه


:۴۴
عجیب ترین گوسفند دنیا با سری کاملاً وارونه به زندگی عادی ادامه می دهد. 
 
به گزارش مهر، آلن مک نامارا در حالی که قدم می زد گوسفندی را دید که سرش کاملا وارونه است و بسیار شگفت زده شد. 
 
این گوسفند که عکاس آن عکسش را در صفحه فیس بوکش قرار داد توانست در اینترنت ۵۰۰۰۰۰ بازدید کننده را در در عرض پنج روز شگفت زده کند! البته خیلی ها هم اصرار داشتند که این عکس جعلی است. 
 
کمی با دقت نگاه کنید!مطمئنا چیزی عجیب و غریب در مورد این حیوان متوجه می شوید!!


نجوای سرباز عراقی با پیکر شهیدایرانی

شهید تفحص «مجید پازوکی» متولد اول فروردین ماه سال 1346 است؛ وی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عضویت بسیج مسجد لرزاده درآمد و برای گذراندن دوره آموزشی در سال 1361 به عنوان تخریبچی، وارد جبهه‌ شد؛ وی در این مسیر یک بار از ناحیه دست راست مصدوم شد و بار دیگر از ناحیه شکم؛ حالش خوب نبود اما درد را با خنده پذیرایی می‌کرد.

به گزارش فارس پس از پایان جنگ تحمیلی در سال 1369، منطقه کردستان، کانی‌مانگا و پنجوین حضور او را در قرارگاه رمضان و جنگ با ضدانقلاب و اشرار غرب کشور به خاطر سپردند؛ در سال 1371 با آغاز کار تفحص لشکر 27 محمدرسول الله(ص) در منطقه جنوب او نیز  به خیل جستجوگران نور پیوست و با اطلاعات دقیق از منطقه، گذرگاه می‌زد.

مجید بعد از عروج دوست دیرینه‌اش شهید «علی محمودوند» مسئولیت گروه تفحص لشکر 27 را بر عهده گرفت و در روز هفدهم مهر ماه سال 1380، نزدیک پاسگاه وهب عراق منطقه عمومی فکه به شهادت رسید و پیکر مطهرش در قطعه 27 بهشت زهرا(س) نزدیک مزار دوست همیشگی‌اش علی آقا، آرام گرفت.

سردار «جعفر جهروتی‌زاده» جانباز 70 درصد، راوی آشنای مناطق عملیاتی فکه، عین‌خوش و شرهانی در گفت‌وگوی با فارس خاطره‌ای را از شهید پازوکی روایت می‌کند: 

***
شهید «مجید پازوکی» برای‌مان تعریف می‌کرد: «در منطقه فکه بودیم؛ یکی از عراقی‌ها که مدتی در ایران اسیر بود، به زبان فارسی تسلط داشت، می‌گفت که یکی از سربازان ایرانی را کشته و در نقطه‌ای که خودش نشان می‌داد، به خاک سپرده است و اصرار می‌کرد بروید او را پیدا کنید.

شهید تفحص «مجید پازوکی» متولد اول فروردین ماه سال 1346 است؛ وی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عضویت بسیج مسجد لرزاده درآمد و برای گذراندن دوره آموزشی در سال 1361 به عنوان تخریبچی، وارد جبهه‌ شد؛ وی در این مسیر یک بار از ناحیه دست راست مصدوم شد و بار دیگر از ناحیه شکم؛ حالش خوب نبود اما درد را با خنده پذیرایی می‌کرد.
ما به او توجهی نکردیم تا به کارمان برسیم؛ آن عراقی هم رفت؛ صد متر جلوتر رفته بود که دیدیم نشسته روی زمین و گریه می‌کند؛ ما تعجب کردیم و به سراغش رفتیم؛ آن عراقی، خودش را روی پیکر شهیدی که تقریباً سالم 

به گزارش فارس پس از پایان جنگ تحمیلی در سال 1369، منطقه کردستان، کانی‌مانگا و پنجوین حضور او را در قرارگاه رمضان و جنگ با ضدانقلاب و اشرار غرب کشور به خاطر سپردند؛ در سال 1371 با آغاز کار تفحص لشکر 27 محمدرسول الله(ص) در منطقه جنوب او نیز  به خیل جستجوگران نور پیوست و با اطلاعات دقیق از منطقه، گذرگاه می‌زد.

مجید بعد از عروج دوست دیرینه‌اش شهید «علی محمودوند» مسئولیت گروه تفحص لشکر 27 را بر عهده گرفت و در روز هفدهم مهر ماه سال 1380، نزدیک پاسگاه وهب عراق منطقه عمومی فکه به شهادت رسید و پیکر مطهرش در قطعه 27 بهشت زهرا(س) نزدیک مزار دوست همیشگی‌اش علی آقا، آرام گرفت.

سردار «جعفر جهروتی‌زاده» جانباز 70 درصد، راوی آشنای مناطق عملیاتی فکه، عین‌خوش و شرهانی در گفت‌وگوی با فارس خاطره‌ای را از شهید پازوکی روایت می‌کند: 

***
شهید «مجید پازوکی» برای‌مان تعریف می‌کرد: «در منطقه فکه بودیم؛ یکی از عراقی‌ها که مدتی در ایران اسیر بود، به زبان فارسی تسلط داشت، می‌گفت که یکی از سربازان ایرانی را کشته و در نقطه‌ای که خودش نشان می‌داد، به خاک سپرده است و اصرار می‌کرد بروید او را پیدا کنید.

ما به او توجهی نکردیم تا به کارمان برسیم؛ آن عراقی هم رفت؛ صد متر جلوتر رفته بود که دیدیم نشسته روی زمین و گریه می‌کند؛ ما تعجب کردیم و به سراغش رفتیم؛ آن عراقی، خودش را روی پیکر شهیدی که تقریباً سالم مانده بود، انداخته و گریه می‌کرد و می‌گفت: والله، اولیاء الله؛ عراقی هم به این رسیده بود شهدای ما برگزیده بودند».

شهید پازوکی هم بعد از مدتی در همان جایی که این شهید پیدا شده بود، به شهادت رسید.
مانده بود، انداخته و گریه می‌کرد و می‌گفت: والله، اولیاء الله؛ عراقی هم به این رسیده بود شهدای ما برگزیده بودند».

شهید پازوکی هم بعد از مدتی در همان جایی که این شهید پیدا شده بود، به شهادت رسید.

با 7سوال شخصیت خود را کشف کنید

با 7 سوال ساده شخصیت خود را کشف کنید

با 7 سوال ساده شخصیت خود را کشف کنید! 

به سوالات زیر با دقت و صادقانه پاسخ بدهید و در پایان تعبیر پاسخ هایتان را مشاهده بفرمائید .

1- دریا را با كدام یك از ویژگی های زیر تشریح می‌كنید؟ 
آبی تیره، شفاف، سبز، گل‌آلود 

2- كدام یك از اشكال زیر را دوست دارید؟ 
دایره، مربع یا مثلث 

3- فرض كنید در راهرویی راه می‌روید. دو در می‌بینید. یكی در 5 قدمی سمت چپ تان و دیگری در انتهای راهرو. هر دو در باز هستند. كلیدی روی زمین درست جلوی شما افتاده است. آیا آن را بر می‌دارید؟

4- رنگهای روبرو را به ترتیب اولویتی كه برایتان دارند بگویید . قرمز، آبی ، سبز، سیاه و سفید 

5- دوست دارید در كدام قسمت كوه باشید؟ 

6- در ذهنتان اسب چه رنگی است؟
قهوه‌ای ، سیاه یا سفید 

7- توفانی در راه است . كدامیك را انتخاب می‌كنید: یك اسب یا یك خانه؟


و اما پاسخ‌ها: 
1- آبی تیره : شخصیت پیچیده 
سبز: آسان گیر و بی‌خیال 
شفاف: به سادگی قابل درك 
گل‌آلود: آشفته و سردرگم 


2- دایره : سعی می‌كنید طوری رفتار كنید كه خوشایند همه باشد.
مربع: خودرأی و خود محور 
مثلث: یك دنده و لجباز 
(اندازه اشكال با خودخواهی و منیت شما ارتباط مستقیم دارد)


3- بله : شما آدم فرصت طلبی هستید 
نه: آدم فرصت‌طلبی نیستید. 


4- این سئوال، اولویت‌های شما در زندگی را مشخص می‌كند.
آبی: دوستان/ روابط 
سبز: شغل و حرفه 
قرمز: شهوت و دلبستگی 
سیاه: مرگ 
سفید: ازدواج 


5- میزان ارتفاعی كه انتخاب می‌كنید رابطه مستقیم با میزان جاه طلبی شما دارد .


6- قهوه‌ایی: فروتن و خاكی 
سیاه: غیرقابل پیش‌بینی، سركش، هیجان‌انگیز 
سفید: برتر، مغرور، تاثیرگذار 


7- این سئوال، اولویت‌های شما به هنگام مشكلات را تعیین می‌كند.
اسب: همسر 
خانه: فرزند                                    منبع:شخصیت خودرا کشف کنید

ایل کلهر

ايل كلهر براساس تحقيقات چند ساله ي معتبرترين دانشگاه آمريكا ( هاروارد ) بزرگترين ايل كُرد در كردستان است . كه در طول تاريخ نقش مهمي در تحولات كردستان ، ايران و عثماني داشته است . 
اگر كردستان ايران را به دو بخش شمالي و جنوبي تقسيم كنيم ، و حدود آن را نواحي كامياران در نظر بگيريم مسكن اوليه ي ايل كلهر همراه با گوران بزرگ در نواحي مرز بين اين دو منطقه يعني نواحي دامنه هاي شاهو قلعه ي پلنگان و ديگر نواحي اين منطقه حضور داشته اند و در كردستان عراق نيز به طور سنتي در اطراف شهر زور خانقين كلار و ديگر نواحي گرمسيري جنوب كردستان عراق حضور داشته اند پس طي يك سري حوادث و اتفاقات به جنوب شاهراه كرماشان ـ خانقين نقل مكان كرده و ساكن شده اند و مركز اصلي ايل امروز در اين جا مي باشد ولي طوايف كلهر امروزه در تمام كردستان ايران و عراق به طور پراكنده و گاه متمركز در تمام شهرهاي كُردنشين ايران و عراق از جمله سقز ، بوكان ، مهاباد ، اروميه ، ماكو ، سنندج ، ايلام ، مهران و در عراق در سليمانيه ، كركوك ، كلار ، حلبچه ، نواحي گرميان زندگي مي كنند. اكنون قسمت اعظم ايل در استان كرماشان ساكن است.
حال با ذكر اين نكته كه مناطق كلهر نشين » گيلانغرب ، اسلام آباد ،
ايوانغرب ، بخش هايي از سرپل ذهاب ، سومار ، نفت شهر ، ماهيدشت ، برخي نواحي كرماشان ، قصرشيرين « بخشي از مناطق كلهر زبان است كه از بيجار در شمال تا مهران در جنوب و در شرق از كرماشان ماهيدشت تا خانقين در غرب را شامل مي شود. زبان ايل كلهر كُردي با گويش كلهري است كه گويش مستقلي مي باشدكه جزو هيچ يك از گويش هاي لكي يا سوراني يا هورامي نمي باشد و خود به لهجه هايي تقسيم مي شود. ايل كلهر در طول تاريخ خود مورد بغض و كينه ي كُردستيزان قرار گرفته است كه مي توان اقدامات مغرضانه را عليه ايل در سه دسته مورد بررسي قرار داد :
الف : اقدامات سياسي ـ نظامي : 1- تجزيه ايل كلهر و تبعيد طوايف مختلف آن كه از زمان تركمنان و صفويه شروع شده و تا زمان قاجار ادامه داشته و طوايف زيادي از اين ايل به نواحي خارج از كردستان از جمله قزوين ، قم ، سيستان ، كرمان ، شمال خراسان تايباد نواحي شمالي افغانستان ، خوزستان ، فارس ، لرستان ، گيلان ، مازندران ، گرگان و ... تبعيد شده اند.
2-اقدامات نظامي : كه  بارها و بارها توسط ارتش ايران و عثماني مورد هجوم قرار گرفته و حكومت هاي خودمختار و مستقل مانند (حكومت ذوالفقارخان كلهر در بغداد در زمان صفويه ) سرنگون شده و از بين رفته است.
3-تبعيد و كشتن بزرگان ايل مانند كشته شدن ذوالفقار خان ... يا تبعيد چندساله و زنداني شدن بزرگان مانند زنداني شدن خان منصور يا عباس خان كه باعث فروپاشي قدرت ايل در زمان هاي خاصي شده است.

امداد غیبی در عملیات ((مسلم ابن عقیل))

ارسال به دوستان
روایت‌ سردار علی فضلی از امدادهای غیبی در عملیات «مسلم‌بن‌عقیل»

خبرگزاری فارس: خبر رسید عراقی‌ها به منطقه سان‌واپا حمله کردند در حالی که تا آن روز هیچ نیروی جدید و تازه نفسی نیامده بود، یک گردان از بسیجی‌ها به منطقه اعزام شدند؛ آنها ساعت 10 شب به سان‌واپا رسیدند و خداوند عنایت کرد لشکر عزیز‌مان از لبنان برگشتند و جوانمردانه مقاومت کردند.

خبرگزاری فارس: روایت‌ سردار علی فضلی از امدادهای غیبی در عملیات «مسلم‌بن‌عقیل»

به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت باشگاه خبری فارس «توانا»، سردار «علی فضلی» جانشین سازمان بسیج مستضعفین در جمع کاروان‌های راهیان نور شرحی از عملیات «مسلم‌بن عقیل» را روایت کرد:

قبل از آغاز رسمی جنگ در جغرافیای سومار، یک گروهان و 13 پاسگاه مرزی در کنار نفت‌شهر شاهد هجمه‌ها و شکسته شدن مرزهای ایران اسلامی توسط رژیم بعث عراق بودند.

* 1500 شهید قبل از حمله بعث به مرزها

این پاسگاه‌ها ماه‌ها قبل با متجاوزان درگیر شدند و شاهد این ادعا شهادت مظلومانه یک هزار و 500 شهید قبل از 31 شهریور 59 است.

با توجه به اینکه فعالیت‌های بعثی‌ها در آن سوی مرز قابل مشاهده بود، یک سپاه به فرماندهی «محمدعلی عبادی» از نفت‌شهر به همراه گروهی از قصرشیرین به فرماندهی مرحوم مالکی به این دیار عزیمت کردند؛ تیپ «یک» لشکر 81 کرمانشاه هم به فرماندهی سرهنگ سهرابی در منطقه مستقر شدند؛ سروان آقایی نیز جوان شجاعی بود که فرماندهی ژاندارمری شهر «سومار» را برعهده داشت.

صدام در 31 شهریور 1359 از زمین، آسمان و دریا به ایران اسلامی حمله‌ور شد و تا مدت یک هفته حکومت نوپای اسلامی را با 14 لشکر پیاده و زرهی و نیروهای دریایی و هوایی از پای درآورند.

* عملیاتی به فرماندهی شهید همت

با تصرف «سومار» توسط بعثی‌ها، رزمندگان هم قدری عقب‌نشینی کردند؛ منطقه به مرور سازماندهی شد بعد از پل هفت‌دهانه و سه‌دهانه نیروهای ژاندارمری، ارتش و سپاه و رزمندگان بومی منطقه مستقر شدند.

قرارگاه ظفر به فرماندهی شهید «محمدابراهیم همت» سعی بر بازپس‌گیری منطقه داشت؛ 5 تیپ از جمله تیپ 55 هوابرد به فرماندهی سرهنگ عبادت، تیپ 4 لشکر 81 کرمانشاه، تیپ 31 عاشورا به فرماندهی شهید باکری، تیپ 27 محمدرسول‌الله(ص) به فرماندهی شهید رضا چراغی و در جناح چپ عملیات تیپ 21 امام رضا (ع) به فرماندهی شهید چراغچی با رمز «یاابوالفضل العباس(ع)» اجرا شد؛ شهید آیت‌الله اشرفی اصفهانی امام جمعه کرمانشاه و نماینده امام (ره) در این دیار، شهید آیت‌الله قدوسی و شهید صیاد شیرازی نیز در این عملیات حضور داشتند.

* ابرهای سیاهی که با دعای رزمندگان باریدند 

برای انجام عملیات، از تنگه پل سه دهانه، کهنه ریگ و گیسکه در دید و تیررس عراقی‌ها قرار داشتیم؛ باید با تاریک شدن هوا حرکت می‌‌کردیم لذا نیمی از تاریکی از دست می‌رفت و این خود جزو اصلی‌ترین دغدغه‌های انجام این عملیات بود؛ همه دست به دعا شده بودند و ساعت‌های قبل از عملیات همه رزمندگان در اردوگاهی که در کنار رودخانه سومار هست، تیپ‌ها یکی پس از دیگری در حال توجیه و هماهنگی و آخرین اقدامات بودند.

ساعت نزدیک 4 بعدازظهر بود که مه غلیظ و ابرسیاهی منطقه را فراگرفت و باران رحمت خداوند هم لحظاتی بعد باریدن گرفت؛ شهید همت دستور حرکت ستون‌ها را داد و معلوم شد این اخلاص‌ها بی‌نتیجه نخواهد بود؛ ستون‌ها از پل سه‌دهانه و هفته دهانه عبور کردند.

باز کردن معابر و میادین مین، پشت سر گذاشتن کمین‌های دشمن و رسیدن به مواضع اصلی دشمن توسط رزمندگان اسلام از ابتدای نیمه شب اتفاق افتاد. رزمنده‌ها باید در منطقه «گسیکه» از دیوار صخره‌ای عبور می‌کردند؛ بالاخره خودشان را به ارتفاعات نزدیک کردند و با رمز «یا ابالفضل العباس(ع)» عملیات «مسلم بن‌عقیل» آغاز شد.

زمانی که رزمندگان مقاومت‌های دشمن را شکستند و به اهداف از پیش تعیین شده رسیدیم، بچه‌ها در ارتفاعات «گسیکه»، مشرف به شهر «مندلی» عراق استقرار پیدا کردند. لشکر 12 عراق و چندین تیپ در این منطقه تلفات زیادی دادند و در ادامه آتش سنگین خود را به منطقه ریختند.

بعثی‌ها حمله سنگینی را آغاز کردند؛ خبر رسید عراقی‌ها به منطقه سان‌واپا حمله کردند در حالی که تا آن روز هیچ نیروی جدید و تازه نفسی نیامده بود، یک گردان از بسیجی‌ها به منطقه اعزام شدند؛ آنها ساعت 10 شب به سان‌واپا رسیدند و خداوند عنایت کرد لشکر عزیز‌مان از لبنان برگشتند و جوانمردانه مقاومت کردند.

این منطقه جغرافیایی بعد از دو سال اشغال توسط عراقی‌ها به همت رزمندگان ارتش و سپاه آزاد شد و 96 عراقی به اسارت ما درآمدند.

* خانم‌هایی که ما را حمایت می‌کردند

در حوالی رودخانه همین منطقه شاهد مددهای غیبی بودیم؛ یک روز دیدیم حدود 13 نفر از ارتفاعات به ما نزدیک می‌شدند با خودمان گفتیم که خدایا اینها چه کسانی هستند؛ نکند دشمن می‌خواهد از غافل‌گیری استفاده کند!

نزدیک‌تر آمدند ما هم نزدیک‌تر رفتیم؛ رزمندگان عزیز اسلام بودند که دو نفر از آنها مجروح بود که از منطقه نفت‌شهر به عقب برمی‌گشتند؛ با دیدن‌شان آنها را در آغوش گرفتیم و پرسیدیم «در این 12 روز بعد از سقوط نفت‌شهر، چگونه آب و نان به شما رسید؟» آنها گفتند: «ما همه چیز داشتیم بسته‌ خرما و قمقمه‌ای آب؛ دو بی‌بی ما را یاری و پشتیبانی می‌کردند»؛ زخم یکی از مجروحان که از شدت عفونت به کرم افتاده بود را پانسمان کردیم؛ آن شب سومار حال و هوای خاصی داشت.

انتهای پیام/م

میدان نفتی سومار

/گزارش تصویری/
آیین امضای قرارداد توسعه میدان نفتی سومار
۱۵:۱۴ (چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۱)
اخبار مرتبط
» قرارداد توسعه میدان نفتی سومار امضا شد
» تولید میدان نفتی سومار به 15 هزار بشکه در روز افزایش می یابد
نسخه چاپینسخه چاپی

شانا_گروه عکس: قرارداد توسعه میدان نفتی سومار امروز (چهارشنبه 11 مرداد) میان شرکت نفت مناطق مرکزی و قرارگاه خاتم‌الاوصیا امضا شد. میدان نفتی سومار در غرب کشور، از توابع عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب و در استان کرمانشاه واقع است که نفت تولیدی آن پس از فرآورش به پالایشگاه کرمانشاه ارسال می‌شود.


سومار و شصت وشش

بمباران شيميايي شهر سومار توسط رژيم بعث عراق در جريان جنگ تحميلي (1366 ش)
بمباران شيميايي شهر سومار توسط رژيم بعث عراق در جريان جنگ تحميلي (1366 ش)

بمباران شيميايي شهر سومار توسط رژيم بعث عراق در جريان جنگ تحميلي (1366 ش)

درشانزدهم مهر ماه سال 1366 رژیم بعثی عراق شهر سومار را مورد هجوم شیمیایی خود قرار داد که طی آن بسیاری از هموطنان ایرانی به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.« ... هنوز ناله هاى سوزناک و دردآور شهر مظلوم سومار از ارتفاعات مسلط بر شهر سومار به گوش مى رسد، هنوز پرندگان مهاجر از شمال غرب ایران که به جنوب سفر مى کنند زمانى که به شهر سومار مى رسند ضمن اداى احترام به نام شهر مظلوم، اشک از چشمانشان سرازیر مى شود، هنوز بزهاى کوهى و آهوهاى پوست پلنگى که بر بالاى ارتفاعات شهر سومار نگاه به خرابه هاى شهر مى کنند و درختان و نخل هاى سوخته سومار را مى بینند، اشک سوزان خود را بر سنگهاى سنگدل سومار سرازیر مى کنند ولى افسوس که از شهروندان سومار کسى در آنجا نیست تا ببیند مهاجران زنده دل شب و راهپیماى روز چگونه همدرد و همدل غمدیده خود هستند. آرى اى رهگذران سومار! اى حامیان سنگرنشین سومار و اى طالبان حق و عدالت! سومار حق از دست رفته خود را توسط شما بازپس گرفت...» مقدمه کتاب «سومار سخن مى گوید» نوشته سرهنگ زرهى ستاد عبدالله رفیعى.

تصویر زیبا

دار خرما

  داره خرماگه ی پل پوو بریاگ                                              

وه ده س دشمن له که مه ر شکیاگ

داره فه قیره بی که سو بی ده نگ

یادگاره گه ی هفت هیشت سال جنگ

ارا وه تنیا لیره وسایده 

لی ناو سوماره وه بی کس مایده

به و بنیش له لام تا اراد بیوشم 

بان سی ساله وه تنیا نیشم

دوس و رفیقیل له ریشگ کنیان 

بیچاره جور مه له ملکه تنیان

سالیل ساله لیره منمه 

جور غریبی وه گیان سنمه 

هر چی چه و گل ده م له دورو وه ره 

خوم تنیا زانم رنجم بی وه ره 

اوسا چوار دورم باخ وبوسانیو

خرمام مرهم درد ودرمانیو

بی که سو تنیا دلم پر خه مه 

وه بی ره فیقیل روژم ماته مه 

سیرت سلمان

سلمان فارسی بر لشکری امیر بود.در میان رعایاچنان حقیر می نمودکه وقتی خادمی به وی رسید.گفت:این توبره ی کاه بردار و به لشکر گاه سلمان بر.سلمان برداشت. چون به لشکر گاه رسید .مردم گفتند: ((امیر است)) .آن خادم بترسید ودر قدم وی افتاد .سلمان گفت :((به سه وجه این کار را برای خود کردم .نه از بهر تو .هیچ اندیشه مدار .اول آنکه تکبر از من دفع شود.دوم آنکه دل تو خوش شود . سیم آنکه از عهده ی حفظ رعیت بیرون آمده باشم.

منبع:روضه ی خلد.مجد خوافی  

نوبتی باسد اگر....

چه اسم وشکل وشمایل جالبی دارد این عد الت همه به هر نحوی چشم به راه اجرای عدالت در روی این کره ی خاکی هستند. اما در هر نقطه ای از این کره فقط اسم آن شنیده می شود و بعضا از اجرای آن خبری نیست .سالیان سال است که افراد مختلف در ادارت و نهاده وارگانها به انحا مختلف در شغلهای متفاوت به کار مشغولند که از اینجا بنده به نوبه ی خود به همه ی انها خسته نباشید عرض می نمایم وبنا به شرایط کار وحر فه ی خود از در یافت اضافه کار بی نصیب نبوده اند لکن الان که نوبت به در یافت اضافه کار ما معلمینی که خدمت آنها از بیست سال گذشته است رسید. پرداخت اضافه کار هشت ساعت در هفته بنا به دلایل نا معلوم لغو گردید که برای ما قشر فرهنگی عدم پرداخت این مبلغ می تواند ضایعه ای باشد چرا که ما در ایام جوانی عمر خویش را وقف خدمت در روستا های دور و محروم از تمام امکانات سپری نمودیم واینک که گرد پیری وکهولت بر سر و رویمان نمایان شده است به دور از عدل وانصاف است که این حق از ما ضایع شود از مسؤلین محترم استدعا داریم که در این خصوص همت به خرج دهند و این مشکل عدم پرداخت را حل نمایند.

به قول استاد  دکتربهروز یاسمی 

بگسل ای سلسله ای سلسله ی ممتد شب 

نوبتی باشد اگر نوبت فردا شدن است

ای گشاینده ترین دست کلید تو کجاست 

قفل این پنجره ها منتظر وا شدن است

آیا امام زمان (عج) ازدواج کرده اند؟

یكي از پرسش هاي مهم و البته جذاب ، براي بسياري از افراد اين است كه آيا امام زمان (عج) ازدواج كردند و فرزنداني دارند يا خير؟ جواب اين پرسش نتيجه خاصي ندارد و درد كسي را دوا نمي كند ، اما از نظر كنجكاوي هاي معمول دوران نوجواني ، براي خيلي از افراد مهم است و دوست دارند بدانند آيا از نظر ديني دليلي وجود دارد كه ثابت كند امام زمان (عج) ازدواج كردند يا خير و اگر ازدواج كردند ، خانواده ايشان كجا زندگي مي كنند و آيا آن ها هم عمري طولاني دارند؟ نمي توان به اين سؤال پاسخي قطعي داد و گفت : آن حضرت ازدواج كردند و فرزنداني دارند يا ازدواج نكردند ، زيرا وضعيت آن حضرت وضعيتي خاص و استثنايي است و ممكن است اين وضعيت ويژه ، زندگي خاصي را نيز بطلبد و ايشان مأمور به انجام اين سنت نبوي نباشند. از طرف ديگر ، ازدواج با وجود اهميت و جايگاهي كه در فرهنگ اسلام دارد ، يك تكليف واجب نيست تا بگوييم امام زمان (عج) اين امر واجب را ترك نمي كنند. در طول تاريخ ، انبيايي بودند كه به دليل ضرورت هاي مسئوليت شان ، هيچ گاه ازدواج نكردند. در عين حال ، بر اساس برخي نشانه ها مي توان به پاسخي قابل قبول رسيد: 1. ازدواج واجب نيست و امري مستحب است ، اما در عين حال ، جزو امور مستحبي است كه بركات و ثمرات بسياري دارد تا جايي كه دوري از ازدواج ، امري ناپسند تلقي شده و در نتيجه اولياي خدا از اين سنت مهم نبوي پيروي مي كنند. از طرف ديگر زندگي حضرت در خفا و داراي شرايطي خاص است ، اما در عين حال در روايات آمده كه امام زمان (عج)همانند ما زندگي در شهرها و مجالس ما رفت و آمد مي كنند و به صورتي غيرعادي زندگي نمي كنند. در نتيجه بعيد به نظر مي رسد كه آن بزرگوار در طول اين سال هاي طولاني غيبت به اين سنت عمل نكرده باشند. 2. برخي شواهد و قرائن ديني هم به نوعي تأييد مي كند كه آن حضرت برخوردار از خانواده و فرزندان است . مثلاً كنيه معروف امام زمان (عج) ، اباصالح است و گفته مي شود اين كنيه به معني پدر صالح از آن جهت به حضرت گفته شده كه ايشان فرزندي به نام صالح دارند. در برخي زيارت هاي امام زمان (عج) هم آمده كه ما خطاب به ايشان عرض مي كنيم:«السلام عليك و علي آل بيتك؛ سلام بر تو و بر خانواده تو». (مفاتيح الجنان ، زيارت امام زمان (عج) در روز جمعه) از اين تعبيرات هم به دست مي آيد كه گويا حضرت داراي خانواده و فرزنداني هستند. محل زندگي و وضعيت خانواده آن حضرت بر فرض كه بپذيريم آن حضرت داراي خانواده و فرزنداني هستند. اين سؤال مطرح مي شود كه اين خانواده در كجا و به چه شكلي زندگي مي كنند و آيا آنان هم از عمري طولاني بهره مندند؟ يقيناً به اين سؤال هم نمي توان پاسخي قطعي داد ، اما به نظر مي رسد كه بسيار بعيد است همسر و فرزندان امام زمان (عج) داراي عمر طولاني باشند ، زيرا طول عمر امام زمان (عج) معجزه و به جهت ضرورت هاي ديني است ، در حالي كه اين ضرورت ها در مورد ديگر افراد وجود ندارد. در خصوص مكان زندگي خانواده حضرت ، هرچند مكان هاي نامعلومي مانند «جزيره خضرا» و مانند آن در اين باره نام برده مي شود ، اما اين گزارش ها قابل قبول و مستند نبوده و بهتر است بگوييم هيچ نشانه اي از وجود محلي خاص براي زندگي آن ها وجود ندارد و به احتمال زياد خانواده و فرزندان آن حضرت همانند همه مردم در گوشه اي ازعالم ، در عين گمنامي زندگي مي كنند.

منبع:نشريه انتظار نوجوان،شماره 62.


شعر کردی در وصف مردم نفت شهر

بارن ناو نیور خدا وه ماشینه و یا وه پا
گرو گرج بون گشتدان بچن ارا نفت شا
اسباو اثاثیه دان گشتی جم جور بکن
سختیل و مشکلات تمام له یاده و بون
الان وخت تلاشه کوشیلدان الکیشن
له نو له ناو نفت شاه له شان یه ک بنیشن
وه تلاش و وه کوشش مالیدان بسازن
مردمان نفت شاه فه ره مهمان نوازن
وه شادی و خوشی نقشه یلدان بکیشن
شاره گه دان بسازن له پارکیل بنیشن
له خداوند توایمن دایم شاد و خوشالیون
له ناو ملک نفت شاه سر زنده و با حالیون


میلاد امام رضا (ع) مبارک باد

آمدم ای شاه پناهم بده/ خط امانی ز گناهم بده

ای حرمت ملجأ درماندگان/ دور مران از دَر و راهم بده

لایق وصل تو که من نیستم/ إذن به یک لحظه نگاهم بده

لشگر شیطان به کمین من است/ بی کسم ای شاه پناهم بده

در شب اول که به قبرم نهند/ نور بدان شام سیاهم بده

ای که عطابخش همه عالمی/ جمله حاجات مرا هم بده
میلاد با سعادت هشتمین نور امامت حضرت علی بن موسی الرضا 

بر شما دوستان یک پارسی مبارک باد


ادامه نوشته

ثواب زائر قبر امام حسین (ع)

ثواب زائر قبر حسين عليه السلام:
روايت شده است كه حضرت خاتم الانبياء (ص ) در خانه عايشه بود، حسين عليه السلام آمد، عايشه خواست مانع شود، رسول خدا(ص ) جريان آتيه حسين عليه السلام و مقامات او و زائرش را ذكر مى فرمايد: كه حسين عليه السلام در زمين كربلا كشته و مدفون مى گردد، هركس او را زيارت كند ثواب يك حجّ و يك عمره من به او داده مى شود، عايشه تعجّب كرد و گفت : ثواب حجّ و عمره شما!
فرمود: بلى ثواب دو حجّ و دو عمره من .
باز عايشه تعجّب كرد! و رسول خدا(ص ) فرمود ثواب سه حجّ و سه عمره من .
همينطور زياد فرمود، كه در روايت چنين است ثواب نود حجّ و نود عمره رسول خدا (ص ) براى زائر قبر حسين عليه السلام است .
البته از اين حجّ و عمره تا نود با اعتبار حال و معرفت و محبّت زائر قبر حسين عليه السلام است ، با چه علاقه اى رو به قبر حسين عليه السلام رفته است .
و نيز فرمودند چنين ثوابهاى عظيمى كه براى زيارت كننده قبر حسين عليه السلام است موجب دلشادى من گرديد. (1)

 

جوار امام حسين عليه السلام بهتر از بهشت
اگر كسى از گناهان مى ترسد و نمى داند كه آيا توبه اش پذيرفته شده است يا خير؟ رسول خدا (ص ) وعده فرموده است كه زوّار قبر حسين عليه السلام و عزادارانش را تنها نگذارد، در وحشتها و ظلمتها از آنان فرياد رسى بفرمايد.
در صحراى محشر كه هر كس سر گرم خودش مى باشد عدّه اى در جوار امام حسين عليه السلام زير سايه عرش رحمتند، به قدرى از مجالست با امام حسين عليه السلام مأ نوسند و لذّت ميبرند كه وقتى حوريان از بهشت برايشان پيغام مى فرستند كه ما منتظر شمائيم ، چرا نمى آئيد پاسخ مى دهند ما لذّت مجلس امام حسين عليه السلام را به مصاحبت با شما ترجيح ميدهيم .
راستى كه جاى اميدوارى است بقول شيخ شوشترى اگر مقام ما به حدّى نرسيده باشد كه در اوّل محشر نزد امام حسين (ع ) زير سايه عرش باشيم اميدواريم كه در چاله و ظلمتكده جهنّم هم نباشيم پيغمبر ما نجات دهد.

 

 

زیارت کربلا معادل ثواب احیای هزار شب قدر

امام صادق عليه السلام مى فرمايد: كه هر كس يك روز در خدمت حضرت سيّد الشّهداء عليه السلام به سر برد ( يعنى در تربت كربلا، جايى كه خون ابا عبداللّه الحسين عليه السلام و ياران و فرزندانش ظلما ريخته شد) در نامه اعمال او ثواب احياء هزار شب قدر نوشته مى شود.(2)

 

مباهات خدا بر زائر كربلا
از ذريح محاربى منقول است كه گفت : به حضرت امام جعفر صادق (ع ) شكايت كردم آنچه به من مى رسد از قوم و فرزندان من هر گاه به ايشان نقل مى كنيم ثواب زيارت قبر حضرت امام حسين (ع ) را تكذيب من مى كنند و مى گويند:
تو دروغ مى بندى بر امام جعفر (ع ) حضرت فرمود: اى ذريح ! بگذار مردم را كه به هر جا كه خواهند بروند.
والله ، كه حق تعالى مباهات مى كند به زايران حضرت امام حسين (ع ) و آنها كه از راه هاى دور به زيارت آن حضرت مى روند، با ملائكه مقرّبين و حاملان عرش خود حتّى آنكه مى فرمايد به ايشان كه : آيا نمى بينيد زيارت كنندگان قبر حسين بن على (ع ) را كه آمده اند با نهايت شوق به سوى آن حضرت و به سوى فاطمه زهرا(س ).
به عزّت و جلال و عظمت خود سوگند مى خورم كه : واجب گردانم براى ايشان كرامت خود را كه ايشان را گرامى دارم و داخل گردانم ايشان را در بهشتى كه مهيّاكرده ام براى دوستان خود پيغمبران و رسولان خود.
اى ملائكه من ! اينها زيارت كنندگان حسين اند كه محبوب محمّد (ص ) است كه او پيغمبر و حبيب من است
و هر كه مرا دوست مى دارد حبيب مرا دوست مى دارد و هر كه حبيب مرادوست مى دارد محبوب او را دوست مى دارد.
و هر كه حبيب مرا يا محبوب او را دشمن مى دارد بر من لازم است كه او را به بدترين عذاب هاى خود عذاب كنم و به آتش خود او را بسوزانم . و جهنّم را جايگاه او گردانم و او را عذاب كنم كه هيچ يك از عالميان را عذاب نكرده باشم .(3) 

همراهی زائر امام توسط ملائکه

از حضرت امام جعفر صادق (ع ) منقول است كه : چون شخصى از خانه خود بيرون آيد به عزم زيارت حضرت امام حسين (ع ) به سوى كربلا مشايعت كنند او را از هفتصد ملك از بالاى سر او و زير پاى او از جانب راست و چپ و پيش رو و پشت سر او تا او را به اهلش برسانند. پس چون زيارت كند آن حضرت را ندا كند او را منادى كه : (گناهانت آمرزيده شد پس ‍ از سر گير عمل را).
پس با او برمى گردند آن ملائكه تا داخل خانه خود شود. پس به او مى گويند كه : (تو را به خدا سپرديم ).
پس پيوسته به زيارت او مى آيند تا روز مردن او وبعد از مرگ او، هر روز. و زيارت مى كنند حضرت امام حسين (ع ) را و ثوابش از آن مرد است .(4)

 

فضيلت زيارت كربلا
عبداللّه ابن حماد نقل مى كند: روزى امام صادق (ع ) به من فرمود:
اى حماد نزد شما فضيلتى هست كه مثل آن به احدى داده نشده است . و گمان ندارم آن چنان كه بايد آن را بشناسيد و بر او محافظت نمائيد! و قيام به حقّ آن كنيد. و از براى آن فضيلت اهلى هست كه ايشان را براى آن كار نام برده اند، و به ايشان توفيق عطاء كرده اند، و اين رحمتى است كه خداوند تعالى به ايشان بخشيده است .
پرسيدم : آن فضيلت كه نام برديد و وصف نموديد كدام است ؟
فرمود: زيارت جدّم حضرت امام حسين (ع ) است . زيرا كه او غريب است و در زمين غريب مدفون شده است .
هر كه به زيارت او مى رود، بر او برمى گريد. و هر كه به زيارت او نمى رود، بر مصيبت او اندوهناك مى باشد و دلش مى سوزد. هر كه او را به ياد مى آورد ترحّم مى كند.
و هر كه نظر كند به سوى قبر پسرش در پائين پاى او، در بيابانى كه خويشى و دوستى نزد او نيست و حق او را غصب كردند، و جمع شدند جمعى از كافران و مرتدّان از دين ، و ياورى يكديگر كردند تا او را كشتند، در بيابانى دفن نكرده انداختند، و منع كردند از او آب فراتى كه سگان مى خوردند، و ضايع كردند حق رسول خدا (ص ) را، و وصيّتى كه در حقّ او و اهل بيتش ‍ كرده بود.
پس او مدفون گرديد، جفا يافته در ميان قبرهاى خويشان و شيعيان خود. هر كه نزد او مى رود، وحشت مى يابد از تنهائى او، و دورى از جدّ بزرگوارش . و در منزلى افتاده است كه نمى رود نزد او مگر كسى كه خدا دلش را به ايمان امتحان كرده است ، و حقّ ما را به او شناسانده باشد.
پس گفتم : فداى تو شوم من مى رفتم به زيارت آن حضرت ، تا آنكه مبتلا شدم به خدمت خليفه و حفظ اموال او و من نزد ايشان مشهور شده ام . لهذا در اين ولا از براى تقيّه ترك كرده ام و من مى دانم كه زيارت آن حضرت ثواب بسيارى دارد.
فرمود كه : (مى دانى كه كسى كه به زيارت آن حضرت ميرود چه فضيلت دارد و او را نزد ما چه نيكى ها است ؟!).
گفتم : نه .
فرمود كه : (امّا فضيلت زيارت كننده او: پس مباهات مى كنند به او ملايكه آسمان ها و امّا آنچه نزد مابراى او هست پس ترحّم مى كنيم براى او هر صبح و شام ).
وبه تحقيق كه خبر داد مرا پدرم كه : روضه آن حضرت از روزى كه مدفون شده است هرگزخالى نبوده است از كسى كه صلوات فرستد بر او از ملائكه يا جنيّان يا آدميان يا وحشيان صحرا. و هيچ چيز نيست مگر آرزوى حال زيارت كننده آن حضرت مى كند و خود را از براى بركت بر او مى مالد و به نظر كردن به سوى او اميد خبر مى دارد براى آنكه بركت يافته است به نظر كردن به سوى قبر آن حضرت .
بعداز آن فرمودكه :
(شنيده ام كه قومى از نواحى كوفه و غير ايشان مى روند نزد قبر آن حضرت و زنان مى روند و ندبه و نوحه مى كنند در نيمه ماه شعبان پس بعضى قرآن مى خوانند و بعضى قصّه هاى جانسوز آن حضرت را ذكر مى كنند و بعضى مرثيه مى خوانند؟).
گفتم : بلى فداى تو شوم ديدم بعضى از اينهايى كه مى فرمائى .
فرمودكه : (حمد و سپاس خداوندى را كه در ميان مردم جمعى را مقّرر فرموده است كه مى آيند به سوى ما و ما را مدح مى كنند و مرثيه از براى مصيبت ما مى گويند و مى خوانند. و دشمن ما گردانيده است كسانى را كه طعن كنند بر آنها از خويشان و غير ايشان و استهزاءكنند بر ايشان و قبيح شمارند كردار ايشان را).(5)

 منبع: زائر کربلا-برکات زیارت وتربت

مرو قدیم خانه امام رضا (ع)

ه همراه تصاویری از منزل حضرت رضا در مرو
«مرو قدیم» میزبان قدوم مبارک امام رضا /خانه امام رضا (ع) کجاست

خبرگزاری فارس: مرو قدیم که سال‌ها پیش میزبان قدوم پربرکت حضرت رضا(ع) در دوران ولایت عهدی ایشان بود، اکنون با دیواره‌هایی بجا مانده از آن زمان به محلی برای تجلی ارادت مردم منطقه به خاندان اهل بیت تبدیل شده است.

خبرگزاری فارس: «مرو قدیم» میزبان قدوم مبارک امام رضا /خانه امام رضا (ع) کجاست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در مرو، مرو یکی از چهار شهر قدیمی خراسان بزرگ است که به همراه شهرهای نیشابور، بلخ و هرات، قدمتی بسیار کهن داشته اما به نسبت دیگر شهرهای ذکر شده، ناشناخته باقیمانده است. از این‌رو در این گزارش سعی خواهد شد خوانندگان محترم با این شهر تاریخی که زمانی میزبان قدوم پربرکت حضرت رضا (ع) بوده است، بیشتر آشنا شوند.

مرو، تاریخی بسیار کهن داشته و با قدمت 2 هزار ساله در تاریخ تمدن بشری جایگاهی والا و باشکوه را دارا است.

این شهر که حوادث بسیاری را به خود دیده و پشت سر گذاشته، نه‌تنها از نظر سیاسی، بلکه از نظر فرهنگی و اقتصادی نیز برای حکومت‌ها حائز اهمیت بوده است.

 

 

دیوارهای خانه امام رضا (ع) در «مرو» قدیم

 

از نظر اقتصادی این شهر بر سر راه جاده ابریشم بوده و از نظر فرهنگی نیز در دوره اسلام دارای کتابخانه‌هایی بوده است که مورد استفاده دانشمندانی قرار می‌گرفت که از نقاط مختلف بدان شهر روی می‌آوردند.

شهر مرو به‌واسطه نزدیکی به «خوارزم» و «ماوراء النهر» از یک‌طرف و اتصال آن به سرخس و نیشابور از طرف دیگر از نظر نظامی و تجاری و تا زمان مأمون نیز همیشه دارالملک خراسان بوده است.

مرو که اکنون سالهاست نام آن از صفحات جغرافیایی خراسان خارج شده است در طول مدت تاریخ، شاهد وقایع و حوادثی تاریخی و ماندگاری بوده به همین جهت شاید بی‌مورد نباشد شرحی از بقایای تاریخی باقی مانده و همچنین موقعیت شهر مرو در اینجا ذکر و از این شهر فراموش شده یاد کنیم.

 

 

دیوارهای خانه امام رضا (ع) در «مرو» قدیم

 

مجموعه تاریخی فرهنگی مرو قدیم با وسعتی بیش از 2 هزار هکتار در حومه شهر «بایرام‏علی» در 20 کیلومتری شهر کنونی مرو جدید و حدود 450 کیلومتری جنوب شرقی عشق‏‌آباد پایتخت کشور ترکمنستان واقع شده و آثار تمدنی دوران‌های مختلف تاریخی و باستانی از شش قرن پیش از میلاد و همچنین دوران اسلامی را در خود جای داده که به عبارت دیگر آن را به مروارید شرق آسیا تبدیل کرده است.

در این میانه، شهر مرو کهن در زیر یک تپه باستانی بسیار وسیع و گسترده همچنان آرام گرفته است. مرو قدیم در حقیقت همین تپه باستانی و اطراف آن بوده که از بزرگترین مناطق باستانی در آسیای مرکزی، ایران و آسیای صغیر می‌باشد.

این منطقه بکر و دست نخورده همچنین نشانه‌هایی از بناها، مکان‌ها و آرامگاه‌هایی را دارد که سابقه آن به «دارای اول» در قرن چهارم پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد.

 

 

دیوارهای خانه امام رضا (ع) در «مرو» قدیم

همچنین کتیبه‌هایی در موزه تاریخی شهر مرو موجود است که اخباری پیرامون وقایع دولت هخامنشی در آن آمده که قدیمی‌ترین آن «مارگوش» نام‌گذاری شده است.

این در حالی است که براساس کاوش‌های باستان شناسان که طی چند سال اخیر انجام شده است، آثار جدیدی کشف شده که برخی از آنها تاریخ هزار ساله تمدن ابن منطقه را تأیید می‌کند.

همچنین مرو قدیم از دوره هخامنشیان تا دوره استیلای مغول یکی از مراکز مهم صنعتی، تجاری و کشاورزی به حساب می‌آمد و در مسیر کاروان‌هایی قرار داشت که ایران را به آسیای مرکزی و چین پیوند ‌زده است و همچنین که راه تجاری چین به اروپا هم همین مسیر بود.

مرو قرون وسطی نیز بزرگترین مرکز صنعتی بوده است به طوری که پس از حفاری‌های باستان شناسان طی سال‌های اخیر، کارخانه‌های ریخته‌گری، مس، کوزه‌گری و خرمن کوبی آرد در آن پیدا شده است و وجود نشانه‌هایی از محله نجاران و آهنگران هر گردشگری را به تفکر وا می‌دارد.

همچنان که وجود سکه‌هایی قدیمی کشف شده رشد تجارت و گسترش بازرگانی را در مرو قرون وسطی نشان می‌دهد.

در اواخر قرن یازدهم میلادی، مرو پایتخت سلجوقیان شد و در این زمان بود که شاعر بزرگ شرق، «عمرخیام» تحقیقات نجومی خود را در رصدخانه بزرگ آن دنبال کرد همان طور که چندی پیش از وی «ابوعلی سینا» در مرو طبابت می‌کرد.

 

 

دیوارهای خانه امام رضا (ع) در «مرو» قدیم

همچنان که در یکی از پارک‌های شهر، نمادی از آرامگاه خیام ایجاد شده است که می‌تواند یادآورحضور خیام در مرو قدیم باشد.

در قرن دوازدهم نیز مرو به اوج رشد و پیشرفت رسید به‌طوری که در آن زمان در شهر 10 کتابخانه بزرگ وجود داشت اما در زمان حمله مغول، این شهر را کاملا به ویرانه تبدیل کرد.

به‌طورکلی مرو مجموعه‏‌ای از چندین شهر و سایت باستانی است که در دوره‏‌های مختلف به قدرت رسیده و نابود شده‏‌اند که از جمله مهمترین این آثار و سایت‏‌های باستانی عبارتند از، ارگ قلعه (قرن 6 پیش از میلاد)، گبر قلعه (1000 سال پیش از میلاد) قزقلعه بزرگ (قرن 6 میلادی)، قز قلعه کوچک (قرن 7 میلادی)، سلطان قلعه (قرن 10 تا 13 میلادی)، عبدالله خان قلعه (قرن 15 میلادی)، بایرامعلی قلعه (قرن 18 میلادی) و ویرانه‏‌هایی از معابد مسیحی و صومعه‏‌های بودایی در «گرکالا»، که همگی نشان دهنده حیات و وجود تمدن در این شهر طی دوره‏‌های مختلف هستند.

همچنین در اطراف محوطه تاریخی مرو، آثاری از شهر‏ها و آبادی‌هایی دیده می‌شود که بعنوان اولین سکونتگاه‌های بشر در این منطقه شناخته شده‌اند که از جمله این مناطق عبارتند از سکونتگاه باستانی جانعلی (قرن 1و 2 میلادی)، تلختان و دندانقان، در قرن 12 میلادی، کوشک (قرن 9 تا 13 میلادی) می‌باشد.

از مرو باستان امروزه بناها و ویرانه‌هایی مربوط به دوره‌های مختلف باقیمانده که نشانه‌ی تداوم و تحول تمدن در این منطقه است.

اهمیت این منطقه تنها به واسطه سابقه تاریخی درخشان و ماندگاری ابنیه بجا مانده از آن زمان نیست، بلکه سابقه اسلامی این شهر کهن نیز برای مسلمانان همواره مورد توجه خاص قرار داشته است.

مرو از شهرهای قدیمی خراسان قدیم بود که در سال 22 هجری قمری توسط «احنف بن قیس» فتح شد، مرو در دوره خلفای اموی به دلیل اسلام ستیزی و سیاست‌های نژاد پرستانه به پایگاهی علیه امویان تبدیل شد و قیام بنی عباس از مرو آغاز شد تا اینکه با روی کار آمدن مأمون مرکز خلافت عباسی به مرور منتقل شد.

از زمان ورود حضرت رضا علیه السلام یعنی در سال 201 ق تا زمان شهادت ایشان در سال 203 ق، حوادث گوناگونی در پیرامون امام روی داد که مناظرها، گفت‌وگوهای امام و مامون، و همچنین ماجرای ولایت عهدی در طی این مدت بر اهمیت منطقه مرو در زمان حاضر به لحاظ جایگاهی که حضرت رضا علیه السلام در 2 سال آخر عمر پربرکتشان داشته‌اند، دارا است.

اما متأسفانه به علت کوتاهی‌هایی که مسئولین فرهنگی کشور ترکمنستان در نگهداری شایسته از آثار بجامانده از آن دوران سرنوشت ساز و تاریخی داشته است، اکنون تنها دیواره‌هایی خرابه از آن ایام تنها به یادگار مانده است و دیگر نشانی از عظمت کاخ مامون و خانه ساده و محقر حضرت رضا چیز دیگری باقی نمانده است.

این درحالی است که طی چند سال اخیر و به علت پیگیری‌های مستمر رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در احیا قدمگاه مبارک حضرت رضا در مرو قدیم و ثبت این منطقه تاریخی در آثار یونسکو این منطقه رونق خاصی به لحاظ وجود حضور زائرین و مردم محلی به خود گرفته است.

لازم به یادآوری است که این منطقه تاریخی با این وجود همواره مورد توجه سیل عظیمی از مردم منطقه خصوصا ساکنین نواحی همجوار بوده به‌طوری که مردم محل با آداب و رسوم خاص خود و با ارادتی که همواره نسبت به اهل بیت دارند از نقاط دور و نزدیک کشور ترکمنستان به زیارت و بازدید از محل زندگی حضرت رضا و دیگر اماکن تاریخی بجامانده از آن دوران تاریخی آمده و زیارت این منطقه را همسنگ زیارت آرامگاه حضرت رضا در مشهد می‌دانند.

این در حالی است که در گفت‌وگویی کوتاه با زائرینی که بعضا صدها کیلومتر را برای زیارت دیواره‌های بجامانده از زمان حضور حضرت رضا (ع) طی کرده‌اند، این نتیجه به دست می‌آید که ترکمن‌ها در سخنان خود از امام رضا به عنوان یک دانشمند بزرگ تعبیر می‌کنند.نگاه آنان به امام علیه السلام نگاهی عینی است و مایلند از این امام بزرگوار و رفتار ایشان الگو بگیرند.

در این راستا مردی که خود را «رشید» معرفی می‌کند، با دادن نام «امام طلایی» به امام رضا (ع) اظهار داشت، این محل یک مکان بسیار مقدس است و من در این محل خودم را در مقابل مرقد مطهر امام رضا(ع) در مشهد مقدس و زائر مقبره آن حضرت احساس می‏‌کنم زیرا من چند بار به ایران سفر کرده و از اهمیت و ارج و قرب آرامگاه آن حضرت و احترام مسلمانان جهان و زائران آن محل به این امام بزروگوار آگاهم.

این زائر ترکمن که از فاصله حدود 200 کیلومتری از منطقه «یولوتان» استان مرو برای زیارت به اماکن تاریخی و اسلامی مرو قدیم به همراه خانواده خود آمده‏ است در پاسخ به سؤال چگونگی اطلاع شما از این مکان اظهار داشت، سال گذشته ایرانیان به این محل آمده و مراسم باشکوهی در گرامیداشت سالروز تولد آن حضرت برگزار کردند که و از آن زمان نیز این محل برای ما ارزنده شد و جایگاه معنوی بالاتری یافت.

این در حالی است که قدمگاه حضرت امام رضا (ع) در مرو قدیم اینک با همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران جان تازه‏‌ای به‌خود گرفته‏ است و به صورت خودجوش در حال احیا است و با توجه به فقدان ساده‌ترین امکانات برای زائران این مکان مقدس، احداث یک مرکز فرهنگی، عبادتگاهی با امکانات برای زائران و نیز تشکیل موزه‏‌ امام رضا(ع) و شخصیت‏‌های بزرگ اسلام که در این منطقه وفات کرده‌اند و در این محل مدفون گشته‏‌اند، یک امر ضروری است که باید دولت‌مردان جمهوری ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران در این زمینه با مشارکت خود این محل را طبق شأن و عظمت آن حضرت سر و سامان دهند.

همچنین انجام عملیات کاوشگری باستان‌شناسی بیشتر در محل قدمگاه حضرت امام رضا(ع) در محوطه کاخ مامون الرشید در مرو قدیم از دیگر پیشنهادی است که می‏‌تواند یک کار مهم و مشترک علما، دانشمندان و باستانشناسان ایرانی و ترکمنی باشد و یقین داریم که براثر کاوش‌های باستانی جدید رازهای نهفه زیادی این سرزمین مقدس کشف خواهد شد و مردم می‌توانند اطلاعات بیشتری در مورد نحوه زندگی و خلاقیت حضرت امام رضا(ع) در سرزمین مرو قدیم بدست آورند.

همچنین در این منطقه باستانی با قدمتی به طول تاریخ، دیگر ابنبه‌هایی پس از اقامت حضرت رضا موجود است که نظر هر زائر و گردشگری را به خود جلب می‌کند. 

فهرست 10ثروتمند برتر جهان

فهرست 10 ثروتمند برتر جهان +تصاویر / بیل گیتس همچنان در صدر لیست

نسخه مناسب چاپنسخه مناسب چاپارسال به دوستانارسال به دوستان

فوربز، یک شرکت آمریکایی پیشرو در زمینه انتشارات و رسانه می‌باشد. مجله ی فوربز هر دو هفته یکبار در سراسر آمریکا منتشر می‌شود.

به گزارش سیتنا به نقل از روزگارنو، این مجله تاکنون اقدامات زیادی در زمینه انتشار برترین های دنیا در زمینه های مختلف انجام داده است. به طور مثال، از سال ۲۰۰۴ تاکنون، نشریه اقتصادی فوربز هر ساله فهرستی از یکصد زن قدرتمند جهان را منتشر ساخته است که با معیارهای اقتصادی و اجتماعی رتبه بندی شده و مورد توجه محافل رسانه ای در جهان قرار گرفته است.

اینبار نیز مطابق روال عادی این مجله ، پس از مصاحبه های پی در پی و تحقیقات وسیع، سرانجام فقفل سکوت این مجله شکسته شد و  لیستی از ثروتمندرین افراد دنیا را منتشر کرد.


برای دیدن تصویر بزرگتر روی عکس کلیک کنید

 

البته این اولین باری نیست که این لیست توسط مؤسسات مختلف جمع آوری شده و به معرض دید عمومی قرار گرفته است، منتها به دلیل وسواسهای بی حد و اندازه مدیران این شرکت، می توان تا حد معقولی نتایج اعلام شده را واقعی دانست و آنرا صرفا بر مبنای اظهارات افراد و مشاهدات عینی اعلام نکرده اند.

این فهرست پس از اینکه با 400 نفر از مردم آمریکا که ادعای برترین در ثروت را داشتند، تهیه کرده و سرانجام روز گذشته به مردم جهان اعلام کردند.اگر چه این فهرست شامل 30 نفر برتر است اما ما به انتشار نام 10 نفر اول بسنده می کنیم.این فهرست بدین شرح است:

•     بیل گیتس ( 66 بیلیون دلار)
     وارن بافت ( 46 بیلیون دلار)
     لری الیسون ( 41 بیلیون دلار)
     چارلز کخ ( 31 بیلیون دلار)
     دیوید کخ ( 31 بیلیون دلار)
     کریستی والتون و خانواده ( 27،9 بیلیون دلار)
     جیم والتون ( 26.8 بیلیون دلار)
     آلیس والتون ( 26.3 بیلیون دلار)
     رابسون والتون ( 26.1 بیلیون دلار)
     مایکل بلومبرگ ( 25 بیلیون دلار)

در انتهای این لیست نیز نام دو ستاره مشهور موسیقی نیز به چشم می خورد.راک جان بون جووی و  ملکه اپرا نیز به دلیل وسعت مالی و سهیم شدن آن در اعمال بشر دوستانه به این لیست اضافه شده اند.


برای دیدن تصویر بزرگتر روی عکس کلیک کنید

 

شاید با دیدن این لیست، شما هم مانند ما با ندیدن اسامی برخی از کسانی که توقع حضورشان را ر میان برترین ها داشتیم، بسیار تعجب کردید.بله در این لیست، نام افرادی مانند مارک زاکربرگ یک از کسانی بود که در دوره های قبلی در میان 10 نفر برتر دنیا به چشم می خورد، اما وی در بحران مالی شبکه اجتماعی فیسبوک، که در سال جاری صورت گرفت و موجب شد تا سهام این شبکه به شدت افت کند و بالطبع نیمی از ثروت مارک نیز که در حدود 17.5 بیلیون دلار ارزش داشت، نیز از دست برود.

این مجله همچنین اعلام کرد که جای زاکربرگ در میان 10 نفر نخست خالی بوده و او را به عنوان متضرر ترین فرد آمریکا در سال جاری معرفی کرد.

انتهای پیام

دایی 3 بهادر1

علی دایی هنوز مثل دوران بازیگری ضربات دقیقی به سمت دروازه می‌زند. ضربات او طوری است که همه را یاد گل هایی که در زمان حضورش در تیم ملی می‌زد، می‌اندازد. این موضوع وقتی بیشتر نمود پیدا می‌کند که بازیکنان یا مربیان تیم با او کری می‌خوانند و مسابقه می‌گذارند اما در نهایت می‌بازند.

یکی از این بازیکنان، بهادر عبدی است که چهره شاخص راه آهن در این فصل بوده. او قبل از شروع تمرین با دایی مسابقه ضربه زدن به تیر افقی دروازه از فاصله 25 متری گذاشت که در نهایت مغلوب شد. این دو هرکدام چند ضربه به سمت دروازه زدند که دایی سه ضربه و عبدی فقط یک ضربه را به تیر افقی دروازه زدند تا مربی 3-یک بر شاگردش پیروز شود.

 

 

 

شوانی

بان تا خور ئاوا نیوه فکری ئرا جا بکیم                                                      

له ی دیشت سونز خدا سفره دلی ل وا بکیم

سیه مال پنج سیونی الدیم له ی دیشت وازه

خدا بکیمن ئه و یاد وخت راز و نیازه

کلینکی پر له ئاو بخیمنه بان شان

تا دیور بیومن له خصه یی روژ بیومن وه شوان

یه ئا گری بکیمه و کتری بنیمه بانی

چایی درس بکیمو بخویم بلکاف و نانی

صدای زنگ مل په س صدای کبوترو کوو 

گشتی فکرو خیاله بودن بیونیمن وه چه و

 

فاصله

دلم از فاصله و فاصله ها تنگ شده است

 انگار که بین همه ی این رفقا جنگ شده است

نه سلامی نه کلامی همه در تاب وتبند

گوئیا خوب وبدی به اشتباه رنگ شده است

نخل ونیاز (سومار)