به سومار خوش آمدید


سومار ها له کو باخ وبوساند به و تماشا که وه قورساند زلف شورا بیو خرماد هاله کو دی کسی ئه و گژ داریلد نیچو شیپه و هاوار چه مد چوه پی هات تنیا نیشتندکس له دلی نات له هیورم نیچو سام سوزاند کولا گرتن له شانه ی شاند دنگ بغ و بول په سیلد نیچی شواند له دیشت بلکافی نیکی نه کو نه کوتر نه مله وه ری نه دیم دیمه ک شانگ وه سه ری نه که ل نه بزن به سه زوانی نه تفنگ چی برنو له شانی نه کونه منگه له ناو کلنانه و ئاو ره شه نیکه ن وه ئیوارگانو هه لو هه لو که ر سوار هاکو دی که س ئه و کول اسب و ماین نیچو شو نشینی که ر شوارد نه مه ن یه گشتی راسه وه قصیه م نه خن

به نام خدا
زندگی نامه ی شهید علی ستایش فر
شهید علی ستایش فر در سال 1342در سومار روستای کله جوب دیده به جهان گشود .وی در خانواده ای فقیر ومتدین وپایبند به اعتقادات اسلامی با صعوبت وسختی تحصیلات خود را در مقطع ابتدایی به پایان رساند. با شروع جنگ تحمیلی در شهریور 1359 همراه با اعضای خانواده به ایوانغرب هجرت نمود و در کنار تحصیلات خود در مقطع راهنمایی در شهرستان ایوان در ایام تعطیلات دوشاد وش پدرش جهت ارتزاق وکسب روزی حلال شبانه روز در تلاش وفعالیت بود. بنا به احساس دینی که به اسلام ومیهن عزیز خود داشت . در سال 1361 سلاح حراست از کیان اسلامی را به دست گرفت وبه خدمت مقدس سربازی اعزام شد.ایشان در گردان 375پدافند آتشبار دوم لشکر 16 زرهی مشغول به خدمت گردید تا اینکه در خوزستان در جزیره ی مجنون به خیل عظیم شهدا پیوست. و جاودانه شد روحش شاد ویادش گرامی.
خو ه ر شوکی هم خو ه ر ئاوامه ( خورشید درخشان صبح و شامگاه من است)
شهید گیان خود وخیون رشیاگد (شهید به جان و خون ریخته شده ات قسم)
گیان منال دل لید نناگد (به جان بچه هایت که از تو دل نبریدند)
خاک هر د پاد سورمگ چه ومه (خاک قدمهایت را سرمه ی چشمانم می کنم )
یا حسین و ه تند لای لای خه ومه (نام حسین برایم بهترین نغمه و آهنگ است)
سنگر سنگریل پر بیونه له خیون (سنگر از خون شما پر شده است)
الفرج تا سو لی سیون تا وو سیون ( شما به امید فتح وپیروزی لحظه شماری می کردید)
دل له مال خو ه د له خیون خو ه د ناید (از دارایی و خون خودت گذشتید)
ویژه له ایران وه دشمن نیاید ( یک وجب از ایران را به دشمن ندادید)
ارا ئاو خاک واسلام دفا کید (شما برای آب وخاک اسلام دفاع نمودید)
فکر مال و گیان و زندگی نیه کید (فکر مال ودارایی جان خودتان نبودید)
شهید قسم وه دین و ایماند (به دین وایمانت قسم ای شهید)
وه تکبیر وتن بان زواند (به تکبیری که بر زبان جاری می نمودید)
قسم و نمازو تسبیه ده سد (به نماز وتسبیح وسجاده ات قسم)
قسم وه خدا ی وه فریاد ره سد (به خدایی که فریاد رستان بود سوگند)
تا دنیا دنیاس ایمه زنده یمن ( تا دنیا هست وما زنده ایم)
دل له قران و ایران نیه نیمن (دست از قرآن وایران بر نمی داریم)
ناود افتخار ملک ایرانه (افتخار سرزمین ایران نام ویاد شماست)
ایران حامی دین وقرآنه ( ایران همواره حامی وپشتیبان قرآن و دین است)

من سومار ویرانم جزء خاک ایرانم
ملک فراوان دارم کوه وبیابان دارم
جنگ مرا ویرانم کرد هم درب وداغانم کرد
کلا قصد جانم کرد بیرون مردمانم کرد
خیلی جا ویران بودند جزئی از ایران بودند
حالا همه آبادند مردمش خوب وشادند
فقط من ونفت شهر بی کسیم و در به در
هردو هنوز ویرانیم آواز غم می خوانیم
نفت شهر نفتش نابه چرا هنوز خرابه
داد می زنیم همصدا نیست گوش شنوا

شعر کردی (درددل دار خرما) با معنی فارسی
داره خرماگه ی پل پوو بریاگ( درخت خرمایی که شاخ وبرگ تو بریده شده است )
وه ده س دشمن له که مه ر شکیاگ
( بوسیله ی دشمن کمرت شکست )
داره فه قیره بی که سو بی ده نگ
( درخت فقیر تنها و بی صدا)
یادگاره گه ی هفت هیشت سال جنگ
( یادگار هفت هشت ساله ی دوران جنگ )
ارا وه تنیا لیره وسایده
(چرا تنها اینجا ایستاده ای)
لی ناو سوماره وه بی کس مایده
( در داخل شهر سومار بی کس وتنها ماندی )
به و بنیش له لام تا اراد بیوشم
( زبان حال درخت :بیا بشین تا برایت تعریف کنم )
بان سی ساله وه تنیا نیشم
( بیش از سی سال است من تنها می نشینم )
دوس و رفیقیل له ریشگ کنیان
( دوستان ورفقایم از ریشه کنده شدند )
بیچاره جور مه له ملکه تنیان
( بیچاره ای مثل من در این ملک تنها هستم )
سالیل ساله لیره منمه
( سالیان سال است که تنهایم )
جور غریبی وه گیان سنمه
( زحمت غربت را با جان خریده ام )
هر چی چه و گل ده م له دورو وه ره
( هر چه به اطرافم نگاه می کنم )
خوم تنیا زانم رنجم بی وه ره
( تنها خودم می دانم چه بلایی به سرم آمده است )
اوسا چوار دورم باخ وبوسانیو
( آن زمان تمام اطرافم باغ وبوستان بود )
خرمام مرهم درد ودرمانیو
( خرمای من برای درد ها درمان بود )
بی که سو تنیا دلم پر خه مه
( بی کس وتنها شدم ودلم پر از غم است )
وه بی ره فیقیل روژم ماته مه
( بی دوستان ورفقا روزم ماتم وسیاه است )
_______________________________________
خو ه ر شوکی هم خو ه ر ئاوامه ( خورشید درخشان صبح و شامگاه من است)
شهید گیان خود وخیون رشیاگد (شهید به جان و خون ریخته شده ات قسم)
گیان منال دل لید نناگد (به جان بچه هایت که از تو دل نبریدند)
خاک هر د پاد سورمگ چه ومه (خاک قدمهایت را سرمه ی چشمانم می کنم )
یا حسین و ه تند لای لای خه ومه (نام حسین برایم بهترین نغمه و آهنگ است)
سنگر سنگریل پر بیونه له خیون (سنگر از خون شما پر شده است)
الفرج تا سو لی سیون تا وو سیون ( شما به امید فتح وپیروزی لحظه شماری می کردید)
دل له مال خو ه د له خیون خو ه د ناید (از دارایی و خون خودت گذشتید)
ویژه له ایران وه دشمن نیاید ( یک وجب از ایران را به دشمن ندادید)
ارا ئاو خاک واسلام دفا کید (شما برای آب وخاک اسلام دفاع نمودید)
فکر مال و گیان و زندگی نیه کید (فکر مال ودارایی جان خودتان نبودید)
شهید قسم وه دین و ایماند (به دین وایمانت قسم ای شهید)
وه تکبیر وتن بان زواند (به تکبیری که بر زبان جاری می نمودید)
قسم و نمازو تسبیه ده سد (به نماز وتسبیح وسجاده ات قسم)
قسم وه خدا ی وه فریاد ره سد (به خدایی که فریاد رستان بود سوگند)
تا دنیا دنیاس ایمه زنده یمن ( تا دنیا هست وما زنده ایم)
دل له قران و ایران نیه نیمن (دست از قرآن وایران بر نمی داریم)
ناود افتخار ملک ایرانه (افتخار سرزمین ایران نام ویاد شماست)
ایران حامی دین وقرآنه ( ایران همواره حامی وپشتیبان قرآن و دین است)


خبرگزاری فارس: خبر رسید عراقیها به منطقه سانواپا حمله کردند در حالی که تا آن روز هیچ نیروی جدید و تازه نفسی نیامده بود، یک گردان از بسیجیها به منطقه اعزام شدند؛ آنها ساعت 10 شب به سانواپا رسیدند و خداوند عنایت کرد لشکر عزیزمان از لبنان برگشتند و جوانمردانه مقاومت کردند.

به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت باشگاه خبری فارس «توانا»، سردار «علی فضلی» جانشین سازمان بسیج مستضعفین در جمع کاروانهای راهیان نور شرحی از عملیات «مسلمبن عقیل» را روایت کرد:
قبل از آغاز رسمی جنگ در جغرافیای سومار، یک گروهان و 13 پاسگاه مرزی در کنار نفتشهر شاهد هجمهها و شکسته شدن مرزهای ایران اسلامی توسط رژیم بعث عراق بودند.
* 1500 شهید قبل از حمله بعث به مرزها
این پاسگاهها ماهها قبل با متجاوزان درگیر شدند و شاهد این ادعا شهادت مظلومانه یک هزار و 500 شهید قبل از 31 شهریور 59 است.
با توجه به اینکه فعالیتهای بعثیها در آن سوی مرز قابل مشاهده بود، یک سپاه به فرماندهی «محمدعلی عبادی» از نفتشهر به همراه گروهی از قصرشیرین به فرماندهی مرحوم مالکی به این دیار عزیمت کردند؛ تیپ «یک» لشکر 81 کرمانشاه هم به فرماندهی سرهنگ سهرابی در منطقه مستقر شدند؛ سروان آقایی نیز جوان شجاعی بود که فرماندهی ژاندارمری شهر «سومار» را برعهده داشت.
صدام در 31 شهریور 1359 از زمین، آسمان و دریا به ایران اسلامی حملهور شد و تا مدت یک هفته حکومت نوپای اسلامی را با 14 لشکر پیاده و زرهی و نیروهای دریایی و هوایی از پای درآورند.
* عملیاتی به فرماندهی شهید همت
با تصرف «سومار» توسط بعثیها، رزمندگان هم قدری عقبنشینی کردند؛ منطقه به مرور سازماندهی شد بعد از پل هفتدهانه و سهدهانه نیروهای ژاندارمری، ارتش و سپاه و رزمندگان بومی منطقه مستقر شدند.
قرارگاه ظفر به فرماندهی شهید «محمدابراهیم همت» سعی بر بازپسگیری منطقه داشت؛ 5 تیپ از جمله تیپ 55 هوابرد به فرماندهی سرهنگ عبادت، تیپ 4 لشکر 81 کرمانشاه، تیپ 31 عاشورا به فرماندهی شهید باکری، تیپ 27 محمدرسولالله(ص) به فرماندهی شهید رضا چراغی و در جناح چپ عملیات تیپ 21 امام رضا (ع) به فرماندهی شهید چراغچی با رمز «یاابوالفضل العباس(ع)» اجرا شد؛ شهید آیتالله اشرفی اصفهانی امام جمعه کرمانشاه و نماینده امام (ره) در این دیار، شهید آیتالله قدوسی و شهید صیاد شیرازی نیز در این عملیات حضور داشتند.
* ابرهای سیاهی که با دعای رزمندگان باریدند
برای انجام عملیات، از تنگه پل سه دهانه، کهنه ریگ و گیسکه در دید و تیررس عراقیها قرار داشتیم؛ باید با تاریک شدن هوا حرکت میکردیم لذا نیمی از تاریکی از دست میرفت و این خود جزو اصلیترین دغدغههای انجام این عملیات بود؛ همه دست به دعا شده بودند و ساعتهای قبل از عملیات همه رزمندگان در اردوگاهی که در کنار رودخانه سومار هست، تیپها یکی پس از دیگری در حال توجیه و هماهنگی و آخرین اقدامات بودند.
ساعت نزدیک 4 بعدازظهر بود که مه غلیظ و ابرسیاهی منطقه را فراگرفت و باران رحمت خداوند هم لحظاتی بعد باریدن گرفت؛ شهید همت دستور حرکت ستونها را داد و معلوم شد این اخلاصها بینتیجه نخواهد بود؛ ستونها از پل سهدهانه و هفته دهانه عبور کردند.
باز کردن معابر و میادین مین، پشت سر گذاشتن کمینهای دشمن و رسیدن به مواضع اصلی دشمن توسط رزمندگان اسلام از ابتدای نیمه شب اتفاق افتاد. رزمندهها باید در منطقه «گسیکه» از دیوار صخرهای عبور میکردند؛ بالاخره خودشان را به ارتفاعات نزدیک کردند و با رمز «یا ابالفضل العباس(ع)» عملیات «مسلم بنعقیل» آغاز شد.
زمانی که رزمندگان مقاومتهای دشمن را شکستند و به اهداف از پیش تعیین شده رسیدیم، بچهها در ارتفاعات «گسیکه»، مشرف به شهر «مندلی» عراق استقرار پیدا کردند. لشکر 12 عراق و چندین تیپ در این منطقه تلفات زیادی دادند و در ادامه آتش سنگین خود را به منطقه ریختند.
بعثیها حمله سنگینی را آغاز کردند؛ خبر رسید عراقیها به منطقه سانواپا حمله کردند در حالی که تا آن روز هیچ نیروی جدید و تازه نفسی نیامده بود، یک گردان از بسیجیها به منطقه اعزام شدند؛ آنها ساعت 10 شب به سانواپا رسیدند و خداوند عنایت کرد لشکر عزیزمان از لبنان برگشتند و جوانمردانه مقاومت کردند.
این منطقه جغرافیایی بعد از دو سال اشغال توسط عراقیها به همت رزمندگان ارتش و سپاه آزاد شد و 96 عراقی به اسارت ما درآمدند.
* خانمهایی که ما را حمایت میکردند
در حوالی رودخانه همین منطقه شاهد مددهای غیبی بودیم؛ یک روز دیدیم حدود 13 نفر از ارتفاعات به ما نزدیک میشدند با خودمان گفتیم که خدایا اینها چه کسانی هستند؛ نکند دشمن میخواهد از غافلگیری استفاده کند!
نزدیکتر آمدند ما هم نزدیکتر رفتیم؛ رزمندگان عزیز اسلام بودند که دو نفر از آنها مجروح بود که از منطقه نفتشهر به عقب برمیگشتند؛ با دیدنشان آنها را در آغوش گرفتیم و پرسیدیم «در این 12 روز بعد از سقوط نفتشهر، چگونه آب و نان به شما رسید؟» آنها گفتند: «ما همه چیز داشتیم بسته خرما و قمقمهای آب؛ دو بیبی ما را یاری و پشتیبانی میکردند»؛ زخم یکی از مجروحان که از شدت عفونت به کرم افتاده بود را پانسمان کردیم؛ آن شب سومار حال و هوای خاصی داشت.
انتهای پیام/م
![]() |
|
شانا_گروه عکس: قرارداد توسعه میدان نفتی سومار امروز (چهارشنبه 11 مرداد) میان شرکت نفت مناطق مرکزی و قرارگاه خاتمالاوصیا امضا شد. میدان نفتی سومار در غرب کشور، از توابع عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب و در استان کرمانشاه واقع است که نفت تولیدی آن پس از فرآورش به پالایشگاه کرمانشاه ارسال میشود.

بمباران شيميايي شهر سومار توسط رژيم بعث عراق در جريان جنگ تحميلي (1366 ش)
درشانزدهم مهر ماه سال 1366 رژیم بعثی عراق شهر سومار را مورد هجوم شیمیایی خود قرار داد که طی آن بسیاری از هموطنان ایرانی به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.« ... هنوز ناله هاى سوزناک و دردآور شهر مظلوم سومار از ارتفاعات مسلط بر شهر سومار به گوش مى رسد، هنوز پرندگان مهاجر از شمال غرب ایران که به جنوب سفر مى کنند زمانى که به شهر سومار مى رسند ضمن اداى احترام به نام شهر مظلوم، اشک از چشمانشان سرازیر مى شود، هنوز بزهاى کوهى و آهوهاى پوست پلنگى که بر بالاى ارتفاعات شهر سومار نگاه به خرابه هاى شهر مى کنند و درختان و نخل هاى سوخته سومار را مى بینند، اشک سوزان خود را بر سنگهاى سنگدل سومار سرازیر مى کنند ولى افسوس که از شهروندان سومار کسى در آنجا نیست تا ببیند مهاجران زنده دل شب و راهپیماى روز چگونه همدرد و همدل غمدیده خود هستند. آرى اى رهگذران سومار! اى حامیان سنگرنشین سومار و اى طالبان حق و عدالت! سومار حق از دست رفته خود را توسط شما بازپس گرفت...» مقدمه کتاب «سومار سخن مى گوید» نوشته سرهنگ زرهى ستاد عبدالله رفیعى.

وه ده س دشمن له که مه ر شکیاگ
داره فه قیره بی که سو بی ده نگ
یادگاره گه ی هفت هیشت سال جنگ
ارا وه تنیا لیره وسایده
لی ناو سوماره وه بی کس مایده
به و بنیش له لام تا اراد بیوشم
بان سی ساله وه تنیا نیشم
دوس و رفیقیل له ریشگ کنیان
بیچاره جور مه له ملکه تنیان
سالیل ساله لیره منمه
جور غریبی وه گیان سنمه
هر چی چه و گل ده م له دورو وه ره
خوم تنیا زانم رنجم بی وه ره
اوسا چوار دورم باخ وبوسانیو
خرمام مرهم درد ودرمانیو
بی که سو تنیا دلم پر خه مه
وه بی ره فیقیل روژم ماته مه
منبع:روضه ی خلد.مجد خوافی
به قول استاد دکتربهروز یاسمی
بگسل ای سلسله ای سلسله ی ممتد شب
نوبتی باشد اگر نوبت فردا شدن است
ای گشاینده ترین دست کلید تو کجاست
قفل این پنجره ها منتظر وا شدن است
ثواب زائر قبر حسين عليه السلام:
روايت شده است كه حضرت خاتم الانبياء (ص ) در خانه عايشه بود، حسين عليه السلام آمد، عايشه خواست مانع شود، رسول خدا(ص ) جريان آتيه حسين عليه السلام و مقامات او و زائرش را ذكر مى فرمايد: كه حسين عليه السلام در زمين كربلا كشته و مدفون مى گردد، هركس او را زيارت كند ثواب يك حجّ و يك عمره من به او داده مى شود، عايشه تعجّب كرد و گفت : ثواب حجّ و عمره شما!
فرمود: بلى ثواب دو حجّ و دو عمره من .
باز عايشه تعجّب كرد! و رسول خدا(ص ) فرمود ثواب سه حجّ و سه عمره من .
همينطور زياد فرمود، كه در روايت چنين است ثواب نود حجّ و نود عمره رسول خدا (ص ) براى زائر قبر حسين عليه السلام است .
البته از اين حجّ و عمره تا نود با اعتبار حال و معرفت و محبّت زائر قبر حسين عليه السلام است ، با چه علاقه اى رو به قبر حسين عليه السلام رفته است .
و نيز فرمودند چنين ثوابهاى عظيمى كه براى زيارت كننده قبر حسين عليه السلام است موجب دلشادى من گرديد. (1)
جوار امام حسين عليه السلام بهتر از بهشت
اگر كسى از گناهان مى ترسد و نمى داند كه آيا توبه اش پذيرفته شده است يا خير؟ رسول خدا (ص ) وعده فرموده است كه زوّار قبر حسين عليه السلام و عزادارانش را تنها نگذارد، در وحشتها و ظلمتها از آنان فرياد رسى بفرمايد.
در صحراى محشر كه هر كس سر گرم خودش مى باشد عدّه اى در جوار امام حسين عليه السلام زير سايه عرش رحمتند، به قدرى از مجالست با امام حسين عليه السلام مأ نوسند و لذّت ميبرند كه وقتى حوريان از بهشت برايشان پيغام مى فرستند كه ما منتظر شمائيم ، چرا نمى آئيد پاسخ مى دهند ما لذّت مجلس امام حسين عليه السلام را به مصاحبت با شما ترجيح ميدهيم .
راستى كه جاى اميدوارى است بقول شيخ شوشترى اگر مقام ما به حدّى نرسيده باشد كه در اوّل محشر نزد امام حسين (ع ) زير سايه عرش باشيم اميدواريم كه در چاله و ظلمتكده جهنّم هم نباشيم پيغمبر ما نجات دهد.
زیارت کربلا معادل ثواب احیای هزار شب قدر
امام صادق عليه السلام مى فرمايد: كه هر كس يك روز در خدمت حضرت سيّد الشّهداء عليه السلام به سر برد ( يعنى در تربت كربلا، جايى كه خون ابا عبداللّه الحسين عليه السلام و ياران و فرزندانش ظلما ريخته شد) در نامه اعمال او ثواب احياء هزار شب قدر نوشته مى شود.(2)
مباهات خدا بر زائر كربلا
از ذريح محاربى منقول است كه گفت : به حضرت امام جعفر صادق (ع ) شكايت كردم آنچه به من مى رسد از قوم و فرزندان من هر گاه به ايشان نقل مى كنيم ثواب زيارت قبر حضرت امام حسين (ع ) را تكذيب من مى كنند و مى گويند:
تو دروغ مى بندى بر امام جعفر (ع ) حضرت فرمود: اى ذريح ! بگذار مردم را كه به هر جا كه خواهند بروند.
والله ، كه حق تعالى مباهات مى كند به زايران حضرت امام حسين (ع ) و آنها كه از راه هاى دور به زيارت آن حضرت مى روند، با ملائكه مقرّبين و حاملان عرش خود حتّى آنكه مى فرمايد به ايشان كه : آيا نمى بينيد زيارت كنندگان قبر حسين بن على (ع ) را كه آمده اند با نهايت شوق به سوى آن حضرت و به سوى فاطمه زهرا(س ).
به عزّت و جلال و عظمت خود سوگند مى خورم كه : واجب گردانم براى ايشان كرامت خود را كه ايشان را گرامى دارم و داخل گردانم ايشان را در بهشتى كه مهيّاكرده ام براى دوستان خود پيغمبران و رسولان خود.
اى ملائكه من ! اينها زيارت كنندگان حسين اند كه محبوب محمّد (ص ) است كه او پيغمبر و حبيب من است
و هر كه مرا دوست مى دارد حبيب مرا دوست مى دارد و هر كه حبيب مرادوست مى دارد محبوب او را دوست مى دارد.
و هر كه حبيب مرا يا محبوب او را دشمن مى دارد بر من لازم است كه او را به بدترين عذاب هاى خود عذاب كنم و به آتش خود او را بسوزانم . و جهنّم را جايگاه او گردانم و او را عذاب كنم كه هيچ يك از عالميان را عذاب نكرده باشم .(3)
همراهی زائر امام توسط ملائکه
از حضرت امام جعفر صادق (ع ) منقول است كه : چون شخصى از خانه خود بيرون آيد به عزم زيارت حضرت امام حسين (ع ) به سوى كربلا مشايعت كنند او را از هفتصد ملك از بالاى سر او و زير پاى او از جانب راست و چپ و پيش رو و پشت سر او تا او را به اهلش برسانند. پس چون زيارت كند آن حضرت را ندا كند او را منادى كه : (گناهانت آمرزيده شد پس از سر گير عمل را).
پس با او برمى گردند آن ملائكه تا داخل خانه خود شود. پس به او مى گويند كه : (تو را به خدا سپرديم ).
پس پيوسته به زيارت او مى آيند تا روز مردن او وبعد از مرگ او، هر روز. و زيارت مى كنند حضرت امام حسين (ع ) را و ثوابش از آن مرد است .(4)
فضيلت زيارت كربلا
عبداللّه ابن حماد نقل مى كند: روزى امام صادق (ع ) به من فرمود:
اى حماد نزد شما فضيلتى هست كه مثل آن به احدى داده نشده است . و گمان ندارم آن چنان كه بايد آن را بشناسيد و بر او محافظت نمائيد! و قيام به حقّ آن كنيد. و از براى آن فضيلت اهلى هست كه ايشان را براى آن كار نام برده اند، و به ايشان توفيق عطاء كرده اند، و اين رحمتى است كه خداوند تعالى به ايشان بخشيده است .
پرسيدم : آن فضيلت كه نام برديد و وصف نموديد كدام است ؟
فرمود: زيارت جدّم حضرت امام حسين (ع ) است . زيرا كه او غريب است و در زمين غريب مدفون شده است .
هر كه به زيارت او مى رود، بر او برمى گريد. و هر كه به زيارت او نمى رود، بر مصيبت او اندوهناك مى باشد و دلش مى سوزد. هر كه او را به ياد مى آورد ترحّم مى كند.
و هر كه نظر كند به سوى قبر پسرش در پائين پاى او، در بيابانى كه خويشى و دوستى نزد او نيست و حق او را غصب كردند، و جمع شدند جمعى از كافران و مرتدّان از دين ، و ياورى يكديگر كردند تا او را كشتند، در بيابانى دفن نكرده انداختند، و منع كردند از او آب فراتى كه سگان مى خوردند، و ضايع كردند حق رسول خدا (ص ) را، و وصيّتى كه در حقّ او و اهل بيتش كرده بود.
پس او مدفون گرديد، جفا يافته در ميان قبرهاى خويشان و شيعيان خود. هر كه نزد او مى رود، وحشت مى يابد از تنهائى او، و دورى از جدّ بزرگوارش . و در منزلى افتاده است كه نمى رود نزد او مگر كسى كه خدا دلش را به ايمان امتحان كرده است ، و حقّ ما را به او شناسانده باشد.
پس گفتم : فداى تو شوم من مى رفتم به زيارت آن حضرت ، تا آنكه مبتلا شدم به خدمت خليفه و حفظ اموال او و من نزد ايشان مشهور شده ام . لهذا در اين ولا از براى تقيّه ترك كرده ام و من مى دانم كه زيارت آن حضرت ثواب بسيارى دارد.
فرمود كه : (مى دانى كه كسى كه به زيارت آن حضرت ميرود چه فضيلت دارد و او را نزد ما چه نيكى ها است ؟!).
گفتم : نه .
فرمود كه : (امّا فضيلت زيارت كننده او: پس مباهات مى كنند به او ملايكه آسمان ها و امّا آنچه نزد مابراى او هست پس ترحّم مى كنيم براى او هر صبح و شام ).
وبه تحقيق كه خبر داد مرا پدرم كه : روضه آن حضرت از روزى كه مدفون شده است هرگزخالى نبوده است از كسى كه صلوات فرستد بر او از ملائكه يا جنيّان يا آدميان يا وحشيان صحرا. و هيچ چيز نيست مگر آرزوى حال زيارت كننده آن حضرت مى كند و خود را از براى بركت بر او مى مالد و به نظر كردن به سوى او اميد خبر مى دارد براى آنكه بركت يافته است به نظر كردن به سوى قبر آن حضرت .
بعداز آن فرمودكه :
(شنيده ام كه قومى از نواحى كوفه و غير ايشان مى روند نزد قبر آن حضرت و زنان مى روند و ندبه و نوحه مى كنند در نيمه ماه شعبان پس بعضى قرآن مى خوانند و بعضى قصّه هاى جانسوز آن حضرت را ذكر مى كنند و بعضى مرثيه مى خوانند؟).
گفتم : بلى فداى تو شوم ديدم بعضى از اينهايى كه مى فرمائى .
فرمودكه : (حمد و سپاس خداوندى را كه در ميان مردم جمعى را مقّرر فرموده است كه مى آيند به سوى ما و ما را مدح مى كنند و مرثيه از براى مصيبت ما مى گويند و مى خوانند. و دشمن ما گردانيده است كسانى را كه طعن كنند بر آنها از خويشان و غير ايشان و استهزاءكنند بر ايشان و قبيح شمارند كردار ايشان را).(5)
منبع: زائر کربلا-برکات زیارت وتربت
خبرگزاری فارس: مرو قدیم که سالها پیش میزبان قدوم پربرکت حضرت رضا(ع) در دوران ولایت عهدی ایشان بود، اکنون با دیوارههایی بجا مانده از آن زمان به محلی برای تجلی ارادت مردم منطقه به خاندان اهل بیت تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در مرو، مرو یکی از چهار شهر قدیمی خراسان بزرگ است که به همراه شهرهای نیشابور، بلخ و هرات، قدمتی بسیار کهن داشته اما به نسبت دیگر شهرهای ذکر شده، ناشناخته باقیمانده است. از اینرو در این گزارش سعی خواهد شد خوانندگان محترم با این شهر تاریخی که زمانی میزبان قدوم پربرکت حضرت رضا (ع) بوده است، بیشتر آشنا شوند.
مرو، تاریخی بسیار کهن داشته و با قدمت 2 هزار ساله در تاریخ تمدن بشری جایگاهی والا و باشکوه را دارا است.
این شهر که حوادث بسیاری را به خود دیده و پشت سر گذاشته، نهتنها از نظر سیاسی، بلکه از نظر فرهنگی و اقتصادی نیز برای حکومتها حائز اهمیت بوده است.

دیوارهای خانه امام رضا (ع) در «مرو» قدیم
از نظر اقتصادی این شهر بر سر راه جاده ابریشم بوده و از نظر فرهنگی نیز در دوره اسلام دارای کتابخانههایی بوده است که مورد استفاده دانشمندانی قرار میگرفت که از نقاط مختلف بدان شهر روی میآوردند.
شهر مرو بهواسطه نزدیکی به «خوارزم» و «ماوراء النهر» از یکطرف و اتصال آن به سرخس و نیشابور از طرف دیگر از نظر نظامی و تجاری و تا زمان مأمون نیز همیشه دارالملک خراسان بوده است.
مرو که اکنون سالهاست نام آن از صفحات جغرافیایی خراسان خارج شده است در طول مدت تاریخ، شاهد وقایع و حوادثی تاریخی و ماندگاری بوده به همین جهت شاید بیمورد نباشد شرحی از بقایای تاریخی باقی مانده و همچنین موقعیت شهر مرو در اینجا ذکر و از این شهر فراموش شده یاد کنیم.

دیوارهای خانه امام رضا (ع) در «مرو» قدیم
مجموعه تاریخی فرهنگی مرو قدیم با وسعتی بیش از 2 هزار هکتار در حومه شهر «بایرامعلی» در 20 کیلومتری شهر کنونی مرو جدید و حدود 450 کیلومتری جنوب شرقی عشقآباد پایتخت کشور ترکمنستان واقع شده و آثار تمدنی دورانهای مختلف تاریخی و باستانی از شش قرن پیش از میلاد و همچنین دوران اسلامی را در خود جای داده که به عبارت دیگر آن را به مروارید شرق آسیا تبدیل کرده است.
در این میانه، شهر مرو کهن در زیر یک تپه باستانی بسیار وسیع و گسترده همچنان آرام گرفته است. مرو قدیم در حقیقت همین تپه باستانی و اطراف آن بوده که از بزرگترین مناطق باستانی در آسیای مرکزی، ایران و آسیای صغیر میباشد.
این منطقه بکر و دست نخورده همچنین نشانههایی از بناها، مکانها و آرامگاههایی را دارد که سابقه آن به «دارای اول» در قرن چهارم پیش از میلاد مسیح باز میگردد.

دیوارهای خانه امام رضا (ع) در «مرو» قدیم
همچنین کتیبههایی در موزه تاریخی شهر مرو موجود است که اخباری پیرامون وقایع دولت هخامنشی در آن آمده که قدیمیترین آن «مارگوش» نامگذاری شده است.
این در حالی است که براساس کاوشهای باستان شناسان که طی چند سال اخیر انجام شده است، آثار جدیدی کشف شده که برخی از آنها تاریخ هزار ساله تمدن ابن منطقه را تأیید میکند.
همچنین مرو قدیم از دوره هخامنشیان تا دوره استیلای مغول یکی از مراکز مهم صنعتی، تجاری و کشاورزی به حساب میآمد و در مسیر کاروانهایی قرار داشت که ایران را به آسیای مرکزی و چین پیوند زده است و همچنین که راه تجاری چین به اروپا هم همین مسیر بود.
مرو قرون وسطی نیز بزرگترین مرکز صنعتی بوده است به طوری که پس از حفاریهای باستان شناسان طی سالهای اخیر، کارخانههای ریختهگری، مس، کوزهگری و خرمن کوبی آرد در آن پیدا شده است و وجود نشانههایی از محله نجاران و آهنگران هر گردشگری را به تفکر وا میدارد.
همچنان که وجود سکههایی قدیمی کشف شده رشد تجارت و گسترش بازرگانی را در مرو قرون وسطی نشان میدهد.
در اواخر قرن یازدهم میلادی، مرو پایتخت سلجوقیان شد و در این زمان بود که شاعر بزرگ شرق، «عمرخیام» تحقیقات نجومی خود را در رصدخانه بزرگ آن دنبال کرد همان طور که چندی پیش از وی «ابوعلی سینا» در مرو طبابت میکرد.

دیوارهای خانه امام رضا (ع) در «مرو» قدیم
همچنان که در یکی از پارکهای شهر، نمادی از آرامگاه خیام ایجاد شده است که میتواند یادآورحضور خیام در مرو قدیم باشد.
در قرن دوازدهم نیز مرو به اوج رشد و پیشرفت رسید بهطوری که در آن زمان در شهر 10 کتابخانه بزرگ وجود داشت اما در زمان حمله مغول، این شهر را کاملا به ویرانه تبدیل کرد.
بهطورکلی مرو مجموعهای از چندین شهر و سایت باستانی است که در دورههای مختلف به قدرت رسیده و نابود شدهاند که از جمله مهمترین این آثار و سایتهای باستانی عبارتند از، ارگ قلعه (قرن 6 پیش از میلاد)، گبر قلعه (1000 سال پیش از میلاد) قزقلعه بزرگ (قرن 6 میلادی)، قز قلعه کوچک (قرن 7 میلادی)، سلطان قلعه (قرن 10 تا 13 میلادی)، عبدالله خان قلعه (قرن 15 میلادی)، بایرامعلی قلعه (قرن 18 میلادی) و ویرانههایی از معابد مسیحی و صومعههای بودایی در «گرکالا»، که همگی نشان دهنده حیات و وجود تمدن در این شهر طی دورههای مختلف هستند.
همچنین در اطراف محوطه تاریخی مرو، آثاری از شهرها و آبادیهایی دیده میشود که بعنوان اولین سکونتگاههای بشر در این منطقه شناخته شدهاند که از جمله این مناطق عبارتند از سکونتگاه باستانی جانعلی (قرن 1و 2 میلادی)، تلختان و دندانقان، در قرن 12 میلادی، کوشک (قرن 9 تا 13 میلادی) میباشد.
از مرو باستان امروزه بناها و ویرانههایی مربوط به دورههای مختلف باقیمانده که نشانهی تداوم و تحول تمدن در این منطقه است.
اهمیت این منطقه تنها به واسطه سابقه تاریخی درخشان و ماندگاری ابنیه بجا مانده از آن زمان نیست، بلکه سابقه اسلامی این شهر کهن نیز برای مسلمانان همواره مورد توجه خاص قرار داشته است.
مرو از شهرهای قدیمی خراسان قدیم بود که در سال 22 هجری قمری توسط «احنف بن قیس» فتح شد، مرو در دوره خلفای اموی به دلیل اسلام ستیزی و سیاستهای نژاد پرستانه به پایگاهی علیه امویان تبدیل شد و قیام بنی عباس از مرو آغاز شد تا اینکه با روی کار آمدن مأمون مرکز خلافت عباسی به مرور منتقل شد.
از زمان ورود حضرت رضا علیه السلام یعنی در سال 201 ق تا زمان شهادت ایشان در سال 203 ق، حوادث گوناگونی در پیرامون امام روی داد که مناظرها، گفتوگوهای امام و مامون، و همچنین ماجرای ولایت عهدی در طی این مدت بر اهمیت منطقه مرو در زمان حاضر به لحاظ جایگاهی که حضرت رضا علیه السلام در 2 سال آخر عمر پربرکتشان داشتهاند، دارا است.
اما متأسفانه به علت کوتاهیهایی که مسئولین فرهنگی کشور ترکمنستان در نگهداری شایسته از آثار بجامانده از آن دوران سرنوشت ساز و تاریخی داشته است، اکنون تنها دیوارههایی خرابه از آن ایام تنها به یادگار مانده است و دیگر نشانی از عظمت کاخ مامون و خانه ساده و محقر حضرت رضا چیز دیگری باقی نمانده است.
این درحالی است که طی چند سال اخیر و به علت پیگیریهای مستمر رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در احیا قدمگاه مبارک حضرت رضا در مرو قدیم و ثبت این منطقه تاریخی در آثار یونسکو این منطقه رونق خاصی به لحاظ وجود حضور زائرین و مردم محلی به خود گرفته است.
لازم به یادآوری است که این منطقه تاریخی با این وجود همواره مورد توجه سیل عظیمی از مردم منطقه خصوصا ساکنین نواحی همجوار بوده بهطوری که مردم محل با آداب و رسوم خاص خود و با ارادتی که همواره نسبت به اهل بیت دارند از نقاط دور و نزدیک کشور ترکمنستان به زیارت و بازدید از محل زندگی حضرت رضا و دیگر اماکن تاریخی بجامانده از آن دوران تاریخی آمده و زیارت این منطقه را همسنگ زیارت آرامگاه حضرت رضا در مشهد میدانند.
این در حالی است که در گفتوگویی کوتاه با زائرینی که بعضا صدها کیلومتر را برای زیارت دیوارههای بجامانده از زمان حضور حضرت رضا (ع) طی کردهاند، این نتیجه به دست میآید که ترکمنها در سخنان خود از امام رضا به عنوان یک دانشمند بزرگ تعبیر میکنند.نگاه آنان به امام علیه السلام نگاهی عینی است و مایلند از این امام بزرگوار و رفتار ایشان الگو بگیرند.
در این راستا مردی که خود را «رشید» معرفی میکند، با دادن نام «امام طلایی» به امام رضا (ع) اظهار داشت، این محل یک مکان بسیار مقدس است و من در این محل خودم را در مقابل مرقد مطهر امام رضا(ع) در مشهد مقدس و زائر مقبره آن حضرت احساس میکنم زیرا من چند بار به ایران سفر کرده و از اهمیت و ارج و قرب آرامگاه آن حضرت و احترام مسلمانان جهان و زائران آن محل به این امام بزروگوار آگاهم.
این زائر ترکمن که از فاصله حدود 200 کیلومتری از منطقه «یولوتان» استان مرو برای زیارت به اماکن تاریخی و اسلامی مرو قدیم به همراه خانواده خود آمده است در پاسخ به سؤال چگونگی اطلاع شما از این مکان اظهار داشت، سال گذشته ایرانیان به این محل آمده و مراسم باشکوهی در گرامیداشت سالروز تولد آن حضرت برگزار کردند که و از آن زمان نیز این محل برای ما ارزنده شد و جایگاه معنوی بالاتری یافت.
این در حالی است که قدمگاه حضرت امام رضا (ع) در مرو قدیم اینک با همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران جان تازهای بهخود گرفته است و به صورت خودجوش در حال احیا است و با توجه به فقدان سادهترین امکانات برای زائران این مکان مقدس، احداث یک مرکز فرهنگی، عبادتگاهی با امکانات برای زائران و نیز تشکیل موزه امام رضا(ع) و شخصیتهای بزرگ اسلام که در این منطقه وفات کردهاند و در این محل مدفون گشتهاند، یک امر ضروری است که باید دولتمردان جمهوری ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران در این زمینه با مشارکت خود این محل را طبق شأن و عظمت آن حضرت سر و سامان دهند.
همچنین انجام عملیات کاوشگری باستانشناسی بیشتر در محل قدمگاه حضرت امام رضا(ع) در محوطه کاخ مامون الرشید در مرو قدیم از دیگر پیشنهادی است که میتواند یک کار مهم و مشترک علما، دانشمندان و باستانشناسان ایرانی و ترکمنی باشد و یقین داریم که براثر کاوشهای باستانی جدید رازهای نهفه زیادی این سرزمین مقدس کشف خواهد شد و مردم میتوانند اطلاعات بیشتری در مورد نحوه زندگی و خلاقیت حضرت امام رضا(ع) در سرزمین مرو قدیم بدست آورند.
همچنین در این منطقه باستانی با قدمتی به طول تاریخ، دیگر ابنبههایی پس از اقامت حضرت رضا موجود است که نظر هر زائر و گردشگری را به خود جلب میکند.
فوربز، یک شرکت آمریکایی پیشرو در زمینه انتشارات و رسانه میباشد. مجله ی فوربز هر دو هفته یکبار در سراسر آمریکا منتشر میشود.
به گزارش سیتنا به نقل از روزگارنو، این مجله تاکنون اقدامات زیادی در زمینه انتشار برترین های دنیا در زمینه های مختلف انجام داده است. به طور مثال، از سال ۲۰۰۴ تاکنون، نشریه اقتصادی فوربز هر ساله فهرستی از یکصد زن قدرتمند جهان را منتشر ساخته است که با معیارهای اقتصادی و اجتماعی رتبه بندی شده و مورد توجه محافل رسانه ای در جهان قرار گرفته است.
اینبار نیز مطابق روال عادی این مجله ، پس از مصاحبه های پی در پی و تحقیقات وسیع، سرانجام فقفل سکوت این مجله شکسته شد و لیستی از ثروتمندرین افراد دنیا را منتشر کرد.
البته این اولین باری نیست که این لیست توسط مؤسسات مختلف جمع آوری شده و به معرض دید عمومی قرار گرفته است، منتها به دلیل وسواسهای بی حد و اندازه مدیران این شرکت، می توان تا حد معقولی نتایج اعلام شده را واقعی دانست و آنرا صرفا بر مبنای اظهارات افراد و مشاهدات عینی اعلام نکرده اند.
این فهرست پس از اینکه با 400 نفر از مردم آمریکا که ادعای برترین در ثروت را داشتند، تهیه کرده و سرانجام روز گذشته به مردم جهان اعلام کردند.اگر چه این فهرست شامل 30 نفر برتر است اما ما به انتشار نام 10 نفر اول بسنده می کنیم.این فهرست بدین شرح است:
• بیل گیتس ( 66 بیلیون دلار)
• وارن بافت ( 46 بیلیون دلار)
• لری الیسون ( 41 بیلیون دلار)
• چارلز کخ ( 31 بیلیون دلار)
• دیوید کخ ( 31 بیلیون دلار)
• کریستی والتون و خانواده ( 27،9 بیلیون دلار)
• جیم والتون ( 26.8 بیلیون دلار)
• آلیس والتون ( 26.3 بیلیون دلار)
• رابسون والتون ( 26.1 بیلیون دلار)
• مایکل بلومبرگ ( 25 بیلیون دلار)
در انتهای این لیست نیز نام دو ستاره مشهور موسیقی نیز به چشم می خورد.راک جان بون جووی و ملکه اپرا نیز به دلیل وسعت مالی و سهیم شدن آن در اعمال بشر دوستانه به این لیست اضافه شده اند.
شاید با دیدن این لیست، شما هم مانند ما با ندیدن اسامی برخی از کسانی که توقع حضورشان را ر میان برترین ها داشتیم، بسیار تعجب کردید.بله در این لیست، نام افرادی مانند مارک زاکربرگ یک از کسانی بود که در دوره های قبلی در میان 10 نفر برتر دنیا به چشم می خورد، اما وی در بحران مالی شبکه اجتماعی فیسبوک، که در سال جاری صورت گرفت و موجب شد تا سهام این شبکه به شدت افت کند و بالطبع نیمی از ثروت مارک نیز که در حدود 17.5 بیلیون دلار ارزش داشت، نیز از دست برود.
این مجله همچنین اعلام کرد که جای زاکربرگ در میان 10 نفر نخست خالی بوده و او را به عنوان متضرر ترین فرد آمریکا در سال جاری معرفی کرد.
انتهای پیام
علی دایی هنوز مثل دوران بازیگری ضربات دقیقی به سمت دروازه میزند. ضربات او طوری است که همه را یاد گل هایی که در زمان حضورش در تیم ملی میزد، میاندازد. این موضوع وقتی بیشتر نمود پیدا میکند که بازیکنان یا مربیان تیم با او کری میخوانند و مسابقه میگذارند اما در نهایت میبازند.
یکی از این بازیکنان، بهادر عبدی است که چهره شاخص راه آهن در این فصل بوده. او قبل از شروع تمرین با دایی مسابقه ضربه زدن به تیر افقی دروازه از فاصله 25 متری گذاشت که در نهایت مغلوب شد. این دو هرکدام چند ضربه به سمت دروازه زدند که دایی سه ضربه و عبدی فقط یک ضربه را به تیر افقی دروازه زدند تا مربی 3-یک بر شاگردش پیروز شود.


له ی دیشت سونز خدا سفره دلی ل وا بکیم
سیه مال پنج سیونی الدیم له ی دیشت وازه
خدا بکیمن ئه و یاد وخت راز و نیازه
کلینکی پر له ئاو بخیمنه بان شان
تا دیور بیومن له خصه یی روژ بیومن وه شوان
یه ئا گری بکیمه و کتری بنیمه بانی
چایی درس بکیمو بخویم بلکاف و نانی
صدای زنگ مل په س صدای کبوترو کوو
گشتی فکرو خیاله بودن بیونیمن وه چه و
انگار که بین همه ی این رفقا جنگ شده است
نه سلامی نه کلامی همه در تاب وتبند
گوئیا خوب وبدی به اشتباه رنگ شده است
بارن ناو نیور خدا وه ماشینه و یا وه پا
گرو گرج بون گشتدان بچن ارا نفت شا
اسباو اثاثیه دان گشتی جم جور بکن
سختیل و مشکلات تمام له یاده و بون
الان وخت تلاشه کوشیلدان الکیشن
له نو له ناو نفت شاه له شان یه ک بنیشن
وه تلاش و وه کوشش مالیدان بسازن
مردمان نفت شاه فه ره مهمان نوازن
وه شادی و خوشی نقشه یلدان بکیشن
شاره گه دان بسازن له پارکیل بنیشن
له خداوند توایمن دایم شاد و خوشالیون
له ناو ملک نفت شاه سر زنده و با حالیون